Microsoft begrijpt zelf niet hoe het Software+Services moet verkopen aan de eindklant. Dat is de harde kritiek die enkele partners hebben aan de vooravond van het Microsoft Worldwide Partner Conference (WPC). S+S is de strategie van de softwareproducent voor SaaS (software as a service), waarbij het onder meer gehoste uitvoeringen van zijn serversoftware Exchange, Sharepoint en Office Communications aanbiedt.. De partners, die onder nda (non-disclosure agreements) staan, kunnen geen details geven over Microsofts toekomstvisie op SaaS, maar verwachten geen doorbraak deze week.

'Verkeerde keuze'

De partners, die zijn afgekomen op Microsofts jaarlijkse partnerconferentie, waren al teleurgesteld na de aankondiging van het bedrijf vorig jaar in Houston. Toen bleek dat met name de strategie en het verkoopmodel voor S+S erg conservatief waren. Er is geen keuze gemaakt in SaaS of on-premise (sofware draaien bij de klant) en dat levert een moeilijk gesprek op met klanten, zo vertellen enkele partners tijdens de eerste informele receptie op de WPC in New Orleans aan ChannelWorld.

Volgens de partners blijft Microsoft kiezen voor 'software' en niet voor 'services'. 'Vooral moeilijk zijn de kortingen die Microsoft nu aanbiedt om juist installaties van zakelijke software zoals Dynamics NAV en AX te realiseren, zodat klanten eerder voor die kortingen gaan in plaats van te kijken naar de voordelen van abonnementen via hosting services.

Op termijn

Het beleid van de softwareleverancier is dus te veel op transacties gericht en er is te weinig ondersteuning voor sales en marketing op S+S-gebied, zeggen de partners. Die bedrijven hebben het verder over "stugge gesprekken" met Microsoft, maar zien wel enige verbeteringen op de langere termijn. Deze week zal daar op de WPC nog niet veel van blijken, geven ze aan.

Bron: Channelworld.