Dat valt op te maken uit een interview dat de Financial Times heeft gehad met zowel ceo Leo Apotheker als Todd Bradley, het hoofd van de Personal Systems Group, die naar verwachting de nieuwe ceo van de zelfstandige pc-unit wordt. Bradley kondigt aan dat HP binnenkort een advertentiecampagne start om de “levendigheid en mogelijkheden" van de pc-business duidelijk te maken voor zowel de korte termijn als de langere termijn.

HP maakte vorige week bekend dat het de toekomst van zijn pc-divisie aan het heroverwegen was. Daarbij werden twee opties genoemd: de divisie verkopen of de divisie zelfstandig laten functioneren buiten HP. De mededeling was onbeholpen en riep veel vragen op. Nu wordt er steeds meer duidelijk, onder meer dat de verkoop van de divisie, die 40 miljard per jaar omzet, zeer moeilijk is. Samsung is een van de weinige bedrijven die het geld kan opbrengen en er ook nog beter van zou kunnen worden heeft al gezegd PSG niet te willen kopen.

Verkoop aan aandeelhouders

Apotheker en Bradley geven in de Financial Times meer duidelijkheid over de plannen. Het afstoten van de divisie blijkt het meest concreet. Daarbij wordt PSG technisch gezien "verkocht" aan de aandeelhouders van HP. Dat geeft die aandeelhouders posities in twee welvarende bedrijven, zegt Apotheker tegen de krant, namelijk een snel groeiende grootzakelijk softwarebedrijf en een stabiele pc-leverancier.

Volgens Apotheker zou een onafhankelijk opererende pc-leverancier sneller kunnen reageren op trends op de consumentenmarkt. “De pc-divisie moet de mogelijkheid krijgen zelf te kunnen bepalen waar ze het eigen kapitaal aan willen uitgeven of willen investeren. Ze zijn groot genoeg om dat zelf te doen", aldus Apotheker. “Het is jammer voor onze concurrenten, maar onze pc-business blijft nog jaren en jaren bestaan."