Windows 8 verkoopt goed, volgens de officiële lezing die Microsoft openlijk uit. Vorige week nog was marketingtopvrouw Tami Reller enthousiast over de 40 miljoen verkochte licenties. Marktmeter NPD stelt echter dat de verkoop van het nieuwe besturingssysteem onder de maat is. Sterker nog: Windows verliest terrein.

Verkoopdaling

Sinds de lancering van Windows 8 is de verkoop van Windows-systemen in de Verenigde Staten met maar liefst 21 procent gedááld. Dit is door NPD gemeten ten opzichte van dezelfde verkoopperiode een jaar eerder. De verkoop van notebooks is met 24 procent ingezakt, en die van desktops met 9 procent, meldt NPD. De verkoop van Windows 8-tablets is nagenoeg nul, hoewel het meetbedrijf Microsofts eigen Surface-tablet niet meetelt, merkt het Amerikaanse tijdschrift PC Magazine op.

Ook in vergelijking met de periode gelijk na de lancering van voorganger Windows 7 doet 8 het niet best. De nieuwste Windows-versie was goed voor 58 procent van de Windows-apparaten die in de afgelopen maand zijn verkocht. Toen Windows 7 in oktober 2009 uitkwam, was dat een maand later goed voor 83 procent van de Windows-verkoop. Op het grote Windows-geheel is versie 8 nu net voorbij de grens van 1 procent marktaandeel. Wat dan alleen voor desktops is, waarmee het Microsoft-besturingssysteem net kleiner is dan Linux op de desktop.

Niet de gehoopte impuls

NPD stelt wel dat het met vier weken nog te vroeg dag is om de schuld voor tegenvallende pc-verkoop op Windows 8 te pinnen. Bovendien moet de kerstverkoop nog komen, merkt analist Stephen Baker van NPD op. Hij stelt wel dat het duidelijk is dat Windows 8 “niet de impuls is gebleken voor een verkoopommekeer waar sommigen op hadden gehoopt".

Klik voor groot Beeld: Microsoft.

Die sommigen zijn naast Microsoft zelf natuurlijk ook de diverse computermakers. Die twee partijen schuiven elkaar nu de zwarte piet toe voor de tegenvallende verkoop. Want, volgens een anonieme Microsoft-bron van Windows-watcher Paul Thurrott, de afzet van Windows 8 valt echt tegen. Vinden niet alleen analisten en marktvorsers, maar volgens de insider ook de softwaremaker zelf.

'Schuld van pc-makers'

De verkoop van Windows 8 voldoet niet aan de interne verkoopdoelen die Microsoft intern hanteert, aldus Thurrotts klokkenluider. Het bedrijf wijt deze tegenvaller aan de pc-makers: zij hebben maar matige pc-ontwerpen uit, en ook nog eens in matige aantallen. Dit rechtvaardigt dus Microsofts besluit om zelf Windows 8-tablets uit te brengen. Dat zijn de nu al beschikbare variant met ARM-processor en de in januari komende variant met Intel-processor.

Microsoft doet het dan maar zelf, met zijn Surface-tablets: Klik voor groot Beeld: Microsoft.

Opvallend genoeg echoot Toshiba deze interne kritiek van Microsoft. In ieder geval wat het eerste deel, van de pc-designs, betreft. De Japanse computermaker zegt tegen het Amerikaanse techmagazine Wired dat de huidige systemen met Windows 8 zijn afgeraffeld. Die apparaten zijn gehaast uitgebracht om maar tegelijk met het nieuwe besturingssysteem in de winkel te liggen.

Een kwestie van (te) hooggespannen verwachtingen? Lees verder op pagina 2.

'Microsoft te optimistisch'

De Amerikaanse Toshiba-directeur Jeff Barney verklaart dat de verkoop van Windows 8-apparaten wel verloopt zoals voorspeld. Hij stelt dat Microsoft kennelijk wat te optimistisch was. Daar voegt hij echter aan toe dat de huidige Windows 8-apparaten niet allemaal echt commercieel levensvatbaar zijn.

Hij spreekt van 'mediagewijs levensvatbaar'; om mee te doen met de publiciteitsgolf van en over Windows 8. Om als fabrikant te kunnen roepen dat je de eerste bent, om opgemerkt te worden. De pc-makers komen in de loop van de tijd wel met betere modellen met het nieuwe besturingssysteem, voorspelt de Toshiba-topman.

De Amerikaanse leverancier Dell vertelt aan Wired dat de overgang naar Windows 8 verloopt zoals het had verwacht. Dit geldt zowel voor de consumentenmarkt als voor de zakelijke wereld. Het bedrijf zegt groter dan verwachte vraag te hebben gezien naar zijn touch-apparaten. Dit betreft met name de convertible laptop XPS 12: een Ultrabook met omklapscherm.

Dit Windows 8-apparaat verkoopt boven verwachting, meldt maker Dell: Klik voor groot

Ook concurrent Sony zegt dat de zaken wat Windows 8 betreft redelijk naar verwachting lopen. “Ik wil niet zeggen dat we precies op schema liggen; we zijn waarschijnlijk dichtbij waar we voorspelden te zijn", aldus productmanager Dave McFarland van Sony. Hij geeft wel aan dat de verkoopcijfers voor Windows 8 niet zo hoog zijn in vergelijking met de voorgaande Windows-overstap van Vista naar 7. Het niet aanslaan van Vista heeft toen wel flink bijgedragen aan goede verkoopcijfers voor 7, aldus de Amerikaanse Sony-manager.

Pc-probleem

Bijkomend probleem voor Windows 8 is dat de pc-verkoop voor het nieuwe schooljaar is tegengevallen. Daardoor is er nog veel onverkochte pc-hardware op de markt; in het kanaal van importeurs, distributeurs en winkels. Die voorraad heeft de aanvankelijke verkoop van Windows 8 gehinderd, legt NPD-analist Baker uit.

Terwijl Dell stelt dat de steun en marketingboodschap van Microsoft voor het nieuwe platform erg sterk is, meent Toshiba het tegendeel. Pc-manager Barney vertelt Wired dat de branding en de marketing beter kan. Microsoft en de pc-makers moeten gezamenlijk een betere boodschap uitdragen, aldus Toshiba. Dell stelt dat een grote transitie zoals deze simpelweg tijd nodig heeft: enkele weken zijn daarbij niet genoeg.

'Iedereen schuldig'

Ondertussen kijken Microsoft en de pc-producenten elkaar aan als oorzaak van de tegenvallende verkoop. Analist Baker van marktmeter NPD meent echter dat iedereen schuldig is. Niet alleen de Windows-maker enerzijds en de computermakers anderzijds, maar ook de rest van het ecosysteem. Van de winkels en de distributeurs tot aan de componentenfabrikanten in de toeleveringsketen.

“Ik denk niet dat er iets fundamenteel mis is met of kapot aan Windows 8", oordeelt Baker. “Er is iets mis en fundamenteel kapot aan de markt voor computerapparaten. Het probleem voor winkels en oem's [pc-makers - red.] is dat veel van hen geconcentreerd zijn op de traditionele pc-markt. En dat is niet een groeiend deel van de markt voor computerapparaten. De toeleveringsketen is nog altijd niet ingericht om de toegevoegde waarde te leveren die Windows 8 te bieden heeft."

Vernieuwing nodig

De analist doelt vooral op de touch-bediening waar Windows geheel voor is herzien. Veel huidige computers zijn echter simpelweg uitgegaan van bestaande ontwerpen, met gewoon scherm en toetsenbord- plus muisbediening. Het gebruik van touch-schermen maakt pc's wel wat duurder in vergelijking met non-touch modellen. Dat is een strategie die maar weinig pc-makers aandurven - of aankunnen, mede door Microsoft.

Windows 8-laptops met touch-schermen bieden volgens Baker wel hoop, aan de makers en aan Microsoft. Voor laatstgenoemde goed gebruik van de nieuwe interface. Met daaraan gekoppeld de app store waarbij de Windows-producent een deel van de omzet opstrijkt. Voor eerstgenoemden toch de gehoopte verkoopomslag. Mét mogelijk zelfs herstel van het premium-segment voor consumentenlaptops.

Hoop op herstel

NPD meldt dat Windows 8 touch-laptops nu goed zijn voor 6 procent van de verkoop aan Windows 8-notebooks. Daarbij ligt de gemiddelde prijs op 867 dollar per stuk, wat relatief hoog is. De gemiddelde prijs voor Windows-computers is dit jaar gestegen van 433 naar 477 dollar. Windows 8-laptops zijn zo’n 80 dollar hoger geprijsd dan hun tegenhangers vorig jaar, deels door touch-schermen.