Die groei betreft het aantal verkochte pc's. De daaruit behaalde omzet blijft wel achter ten opzichte van vorig jaar, voorspelt onderzoeksbureau Gartner. Doordat de gemiddelde verkoopprijs blijft dalen, wordt er dit jaar 10,7 procent minder omzet gehaald.

Goed genoeg

Volgens Gartner betekent de snelle daling van de gemiddelde pc-verkoopprijs dat consumenten kijken naar computers die ‘goed genoeg’ zijn voor een gunstige prijs. Leveranciers gaan daar op in en streven marktgroei na door steeds goedkopere machines aan te bieden. Gartner verwacht wel dat de prijsdalingen minder zullen worden als de economie aantrekt, maar dat er van prijsstijgingen voorlopig geen sprake zal zijn.

Voor het vierde kwartaal van dit jaar verwacht Gartner een belangrijke groei in vergelijking met het slotkwartaal van vorig jaar. Het onderzoeksbureau waarschuwt wel dat leveranciers hierdoor niet moeten denken dat de markt nu snel aantrekt.

Het vierde kwartaal van vorig jaar was namelijk zo dramatisch slecht dat het dit jaar wel beter moet gaan. “Daardoor lijkt het dat de markt sneller verbetert dan het in werkelijkheid doet”, zegt onderzoeksdirecteur George Shiffer van Gartner.

Geen impact Windows 7

Windows 7 speelt vrijwel geen rol bij de aanschaf van een computer, zegt Gartner. Consumenten kopen een pc om de pc zelf, en niet om Windows 7, aldus de onderzoekers. “De belangrijkste vraag blijft: wanneer gaat de zakenwereld over op Windows 7”, zegt Shiffer. Hij voorziet geen grootschalige ingebruikname van Windows 7 voor het einde van 2010.

Volgens Gartner profiteert de markt nu nog van de populariteit van netbooks. De grote groei in dat pc-segment zal volgend jaar snel afnemen. Dat komt vooral door de concurrentie van laaggeprijsde notebooks en andere mobiele apparaten.

Bron: Channelworld.