Het duurt nog zeker enkele weken voordat deze kwestie is opgelost, vertelt hoofd communicatie Mengs Gerritsen van het korps IJsselland aan Webwereld. De afgelopen vrijdag gevonden en nu aangepakte hoofdoorzaak stoort het netwerk van 8 korpsen niet meer. Dit zijn de korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente, die één datacenter delen.

Nog andere problemen

Met het oplossen van het netwerkprobleem zijn nog niet alle ict-problemen voorbij. "Dit betreft dus niet de problemen waar we al sinds september mee kampen", voegt hij zelf toe. Dat betreft andere storingen, nog naast de omslachtigheid van het nieuwe centrale invoersysteem BVH (Basisvoorziening Handhaving). Gerritsen geeft aan dat nu eerst de netwerkstoring wordt opgelost. Daarna wordt het volgende ict-probleem aangepakt.

"Wij hebben niet de mogelijkheid zoals een bank om het systeem plat te leggen met een melding 'dicht voor onderhoud'. Dat kan niet." Om het risico van geheel plat gaan te ondervangen, zijn inmiddels extra servers geplaatst. "We hebben nu wel extra randapparatuur staan." Die failover kan ongeveer de helft van de benodigde capaciteit bieden, vertelt Gerritsen.

Service pack voor Windows

Vrijdag is, zoals Webwereld 's ochtends al meldde, één van de hoofdoorzaken van de netwerkstoring gevonden. "Er was in Windows een service pack niet geïnstalleerd of niet goed geïnstalleerd", vertelt hoofd communicatie Mengs Gerritsen van het korps IJsselland.

"Daardoor werkten de servers niet goed meer." Hij legt uit dat het niet om een service pack ging voor de fat client-pc's, maar voor de servers in het datacenter. Daar leden ook de gebruikte thin clients onder, draaiend op Citrix-software. Om welke versie van Windows voor servers het gaat, kon de woordvoerder niet zeggen.

Op halve kracht

De storing heeft geleid tot de noodmaatregel dat slechts de helft van het aantal gebruikers tegelijk mocht inloggen. Gerritsen vertelt dat er nu voorzichtig meer mensen tegelijk mogen inloggen, maar nog lang niet alle gebruikers.

"Het netwerk is nu stabiel. Normaal zijn er 5000 tot 6000 gebruikers. We zitten nu op 3000." Hij voegt dat voor zo'n 15 procent van de gebruikers het inloggen nog moeizaam kan verlopen. De systemen worden deze dagen verder getest, waarna het aantal gebruikers voorzichtig weer wordt opgehoogd. Als alles goed verloopt, komt het gebruik op z'n vroegst over een week weer op stoom.

Zoektocht oorzaak

In het vrijdagavond uitgestuurde persbericht heeft het korps IJsselland gemeld dat de oorzaak van het computerprobleem is gevonden. Het stelt daarin dat er de afgelopen dagen met ruim 100 mensen van de Noordoostelijke korpsen en 150 medewerkers van de centrale ict-dienst vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) is gezocht naar de oorzaak.

Dat eigen onderzoek heeft uitgewezen dat bij onderhoud van software in het datacenter van de politie in Noord- en Oost Nederland "een belangrijk reparatieprogramma niet is geplaatst. Hierdoor liep het rekencentrum langzaam vast." Dat is dus het door Gerritsen genoemde service pack voor Windows. "Dit is nu gedeeltelijk hersteld. De huidige situatie waarbij 3000 gebruikers kunnen inloggen is stabiel en onder controle. Wel zijn er nog regelmatig andere storingen", vervolgt het persbericht.

Interventie minister

De politiek pikt het dan ook niet langer. Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken stelt de centrale ict-organisatie van de politie onder curatele. Dit mede vanwege de hoge uitgaven aan externe ict-krachten, waarvan een deel ver boven de Balkenende-norm zit. Ook de computerstoringen en de aanpak daarvan leiden tot politieke ergernis. Ter Horst laat het Expertise Centrum een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de ict-problemen.