Voor 78% van de huishoudens is de prijs de voornaamste motivatie om dit te doen. De mensen die één keer zijn overgestapt doen dit de jaren daarna vaker. Is dit herkenbaar voor jou?

Overstappen en informatie

Het aantal huishoudens dat overstapt op een andere energieleverancier is aan het stijgen. De prijs is hiervoor de belangrijkste reden. Inmiddels is nog maar 29% van de huishoudens bij de oorspronkelijke energieleverancier gebleven. Vorig jaar was dit nog 31%.

Bij het overstappen van de ene naar de andere energieleverancier spelen prijsvergelijkingssites een belangrijke rol. Op deze sites kan je met een onafhankelijke energievergelijker de prijzen van verschillende leveranciers vergelijken om te bekijken welke optimaal aansluit bij jouw situatie. Dit jaar nemen prijsvergelijkingswebsites de belangrijkste plaats in betreffende informatiebronnen over energieleveranciers en hun tarieven. Van de mensen die overstappen oriënteert 49% zich op prijsvergelijkingswebsites.

Andere belangrijke informatiebronnen die we dit jaar terug zien zijn:

  • Websites van energieleveranciers (40%)
  • Consumentenbond (19%)
  • Verkoper aan de deur (18%)
  • Klantenservice energieleverancier (18%)
  • Vereniging Eigen Huis (12%)

Andere informatiebronnen die mensen raadplegen zijn vrienden en familie, magazines, folders en AVROTROS Radar.

Hoe kan je overstappen van energieleverancier?

Overstappen naar een andere energieleverancier kan via verschillende kanalen. Veel consumenten willen zo makkelijk mogelijk overstappen. Daarom stapt niet iedereen over via het kanaal waar de informatie vandaan gehaald is. Dit, omdat ze dit makkelijker vinden. De volgende overstapkanalen zijn momenteel populair:

  • Via de klantenservice van de energieleverancier (31%)
  • Via de website van de leverancier (16%)
  • Overstappen met een verkoper aan de deur (20%)
  • Via een prijsvergelijkingswebsite (12%)

Je kan dus zien dat de prijsvergelijkingswebsite de meest gebruikte bron is om over te stappen, en dat de daadwerkelijke overstap via de klantenservice plaatsvindt.

Duurzaamheid als reden om over te stappen

Naast de prijs zijn er andere redenen om stil te staan bij je energierekening. Zo stapt 16% van de mensen dit jaar over om gebruik te maken van een duurzame leverancier. In 2015 nam 58% van de huishoudens groene stroom af, terwijl nu 69% van de huishoudens groene stroom gebruikt. Een belangrijke reden daarvoor is milieubewustzijn.

Conclusie

Het is altijd nuttig om eens bij je energiekosten stil te staan. Het kan bij veel huishoudens goedkoper. Een reden voor mensen om niet over te stappen kan zijn dat dit als 'gedoe' wordt ervaren. De belangrijkste reden voor consumenten om over te stappen van energieleverancier is de prijs, en deze wordt door 49% vergeleken op prijsvergelijkingssites. De daadwerkelijke overstap wordt via een klantenservice gedaan (31%). Lees je energierekening eens door en bekijk of je misschien goedkoper of duurzamer uit kan zijn. Altijd mooi meegenomen!