Hoe groter het internet groeit en hoe belangrijker online video wordt, hoe groter de druk op datacenters om consumenten snel en in hoge kwaliteit content te blijven leveren. Apple en Facebook nemen de juiste stappen, maar dat geldt niet voor de meeste videoaanbieders, zegt Greenpeace.

In het rapport dat de milieuorganisatie opstelde, 'Clicking Green: A Guide to Building the Green Internet', scoren Apple en Facebook goede cijfers omdat zij hun datacenters laten draaien op duurzame energiebronnen als water, warmte en zonne-energie.

Google neemt weliswaar stappen in de goede richting, maar heeft pas 35 procent van zijn servers op groene stroom draaien. Greenpeace geeft YouTube en Netflix geen individuele beoordeling, maar wijst erop dat streaming videodiensten 60+ procent van alle internetverkeer uitmaken. In 2018 zal dit groeien naar 75+ procent, waarschuwen de milieufanaten.

Groene Apple

Greenpeace hoopt daarom dat deze bedrijven een voorbeeld nemen aan Apple, dat een score van 100 procent haalt in de index van de groene NGO. Apple investeerde afgelopen jaren flink in zonnepanelen en is zeer transparant in het inzichtelijk maken hoe het zijn afhankelijkheid van fossiele brandstoffen afbouwt.

Card