Met elke belminuut of sms'je de wereld een stukje beter maken. dat is in een notendop de belofte van TPO, een idealistische provider waar Jimmy Wales van Wikimedia de scepter zwaait. De wervende tekst van Wales blinkt uit in vaagheid, maar TPO functioneert feitelijk als virtuele mobiele operator, vooralsnog in de VS en Groot-Brittanni├ź.

Bellen voor het goede doel

Maar in plaats van 10 procent uit te geven aan marketing en reclame, doneert TPO 10 procent van de omzet aan goede doelen die de abonnees zelf kunnen uitkiezen. En dus zijn bestaande sociale netwerken, waar geld wordt verdiend met de reclames van onder meer de telco's, ook overbodig, stelt Jimbo nogal gezocht.

TPO kan daarom ook een sociaal netwerk zijn, waar het niet draait om kattenfilmpjes en getrol, maar om het verbeteren van de wereld. Maar zonder marketingbudget kan TPO alleen groeien door word of mouth en media-aandacht. Dat laatste hebben ze nu in elk geval kortstondig. Zou het concept aanslaan?