Door de jaren heen zijn we er in de commentaren op onze sites vaak van beschuldigd dat we zouden worden betaald voor wat we schrijven. Maar zolang de ene keer wordt beweerd dat we in de zak zitten van Microsoft, de volgende keer dat we onder de plak zitten bij Apple en een dag later dat Google onze broodheer is, trekken we ons daar weinig van aan. De redactie is en blijft onafhankelijk, want zodra een redactie niet meer onafhankelijk is verliest die als nieuwssite zijn geloofwaardigheid en bestaansrecht.

ContentWorks

Om die onafhankelijke redactie in stand te kunnen houden moet uitgever IDG natuurlijk wel geld verdienen. Het plaatsen van content in opdracht van commerciële partijen is een van de opties die daarvoor soms ter sprake komt, maar gelukkig hebben we dat allemaal keurig afgetimmerd in redactiestatuten en duidelijke onderlinge afspraken. Dus er wordt te allen tijde gewaakt over de onafhankelijkheid van de redactionele content op onze platformen.

Toch worden er sinds kort artikelen geplaatst die in opdracht zijn geschreven. Misschien heb je ze al opgemerkt, de stukken waar heel duidelijk 'Custom' voor staat, er zijn er tot nu toe drie verschenen. Als je op dat Custom-logo klikt word je naar de pagina geleid van ContentWorks, een nieuwe redactie van IDG die ook gebruik maakt van onze sites en die content schrijft in opdracht.

Duidelijk label

Daarbij is het overigens niet zo dat zij advertorials produceren. De redactie van ContentWorks, onder leiding van Volkert Deen, kiest in samenspraak met commerciële partners onderwerpen waar zij graag meer aandacht voor zouden zien, maar die wij als redactie laten liggen. Vervolgens behandelt ContentWorks die onderwerpen op dezelfde manier als andere journalistieke media. Ze bepalen zelf de invalshoek en toonzetting, en als ze hun werk goed doen levert dat artikelen op die voor jullie net zo relevant kunnen zijn als onze reguliere artikelen. De enige aanvullende concessie is dat als bron gewoonlijk wordt verwezen naar de betreffende partijen.

We zetten het label 'Custom' voor de koppen, om de herkomst van de artikelen direct duidelijk te maken. Daarnaast wordt onderaan de artikelen de opdrachtgever vermeld. Zo weten jullie altijd waar je aan toe bent.