Na de piek in 2003 aan het begin van de RFID-hype en een stormachtig vervolg is het de laatste tijd relatief stil rond de technologie. Volgens Gartners Hype Cycle for Emerging Technologies, een parabool waarin het verloop van nieuwe technologieën wordt gemonitord en voorspeld, bevind RFID zich op dit moment in het "Dal der Desillusie".

Het duurt volgens de analisten nog vijf tot tien jaar voordat de technologie op de "Helling van Verlichting" terecht komt en RFID een bekende en gewaardeerde technologie wordt. Charles Dachs, hoofd marketing en productmanagment bij de Nederlandse RFID-fabrikant NXP, erkent de trage implementatie van de technologie, maar vindt dat er toch al veel is bereikt.

Standaarden zijn er

NXP gebruikt RFID-chips voor uiteenlopende producten, bijvoorbeeld in de logistiek om producten in de gaten te houden en in kaart te brengen, maar ook in het openbaar vervoer zoals bij de OV-chipkaart en als gegevensdrager in paspoorten. Een nog echt opkomende markt is die van RFID-variant NFC. Een chip die zowel kan zenden en ontvangen.

Voor NFC heeft NXP eerder dit jaar een standaard ontwikkeld. De chip wordt bijvoorbeeld in mobiele telefoons gebruikt om er mee te kunnen betalen. "De standaarden zijn nu in plaats", zegt Dachs. Dat betekent dat de telefoons die gebruik gaan maken voor deze techniek binnen een paar maanden op de markt gaan komen. Omdat de NFC-techniek kan omgaan met alle oude (legacy) systemen kan die telefoon bijvoorbeeld gebruikt worden als OV-chipkaart.

Telefoons met nfc-chip

Dat kan bij alle systemen gebeuren waar nu een chipkaart wordt gebruikt. "Er is geen nieuwe infrastructuur nodig", legt Dachs uit. Het voordeel hiervan is dat telefoons een scherm, een toetsenbord en een gsm-connectie hebben. "Daardoor kunnen de toepassingen erg levend worden." Volgens Dachs zijn alle grote gsm-fabrikanten bezig met het het inbouwen van NFC-chips in telefoons. Dit kan ook in de chipkaart worden gebouwd.

Het is nog even wachten tot iedereen een NFC-telefoon heeft volgens Dachs. "Eind 2010 begint het", denkt Dachs. "In 2011 en 2012 zet die groei door. In 2012 zal tegen de 10 procent van de mobiele telefoons zijn uitgerust met NFC-technologie." Op dit moment zijn er echter nog bar weinig telefoons met NFC.

Markt heeft consolidatie nodig

Wat RFID en NFC nodig hebben is een consolidatie van de markt, menen deskundigen en industriekenners. Er zijn nog geen goede voorbeelden van projecten die echt geld opleveren. Hierdoor zijn de grote commerciële bedrijven nog huiverig om de techniek te gebruiken. "Er zijn nog niet genoeg verdienmodellen om een overtuigende business case om grote bedrijven over te halen tot investeren", schrijft Dennis Gaughan, vice president van AMR Research in een rapport over de staat van RFID in 2009.

Dat kan Dachs beamen. "Dit gaat natuurlijk alleen maar werken als iedereen er zakelijke mogelijkheden in ziet." Die zien de meeste bedrijven ook wel, maar in een aantal gevallen zijn de details van die bedrijfsmodellen niet niet bekend. Maar de kip-ei discussie is in ieder geval voorbij wat Dachs betreft. Het is niet meer de vraag of de eindgebruiker het leuk vindt.

Commercieel

"Dat de gebruikers het willen is duidelijk. Is er een standaard? Ja. Er bestaan inderdaad nog een aantal vragen over hoe het commercieel op de markt wordt gebracht." Dat gaat volgens Dachs verschillen van land tot land. Maar dat we allemaal nog meer te maken krijgen met RFID en NFC staat buiten kijf. De vraag is alleen nog wanneer.