RIM zegt dat Amazon.com met de prijsstunt de introductie van de Torch 9800 extra aandacht wil geven en noemt dat "goed nieuws voor de klant". De Torch wordt in de Verenigde Staten op de markt gebracht door mobiele operator AT&T, die het toestel in combinatie met een tweejarig abonnement aanbiedt voor 199,99 dollar. Overigens is de aanbieding van Amazon eveneens gekoppeld aan een tweejarig abonnement van AT&T.

Tegenvallende verkoop

Eerder gingen er speculatie rond over tegenvallende verkoopcijfers voor de Torch, waardoor RIM genoodzaakt zou zijn tot een stevige prijsdaling om zo de verkopen te stimuleren. Een woordvoerster van RIM noemt dergelijke berichtgeving "inaccuraat en misleidend". AT&T zegt tevreden te zijn met de verkoop tot nu toe, maar weigert mede te delen hoeveel toestellen het heeft verkocht.

De verkoop van de Torch in het eerste weekeinde zou beperkt zijn gebleven tot 150.000 stuks. Ter vergelijking: de nieuwe iPhone ging in de eerste drie dagen na de introductie 1,4 miljoen keer over de toonbank.

Amazon stunt vaker

Amazon maakt er een gewoonte van smartphones aan te bieden tegen stuntprijzen. De Motorola Droid is voor 150 dollar te koop, de BlackBerry Bold 9700 zelfs voor 1 dollarcent.