In een dramatische verklaring deelt RIM mee zijn voorraden aan PlayBooks met een bedrag van 485 miljoen dollar af te waarderen. De verkoopprijzen van de PlayBook gaan drastisch naar beneden, maar niettemin wil RIM geen afscheid nemen van de tabletmarkt.

Juist door die prijsverlagingen denkt het bedrijf, bekend van de BlackBerry-smartphone, dat het nog altijd een rol kan spelen in de markt voor tablets. Concurrent HP heeft veel exemplaren van zijn tablet verkocht toen het die eenmaal flink had afgeprijsd. Die TouchPad is echter letterlijk gedumpt: HP stopt ermee.

Opgroeiende fase

Volgens co-ceo Mike Lazaridis van RIM is de tabletmarkt nog steeds in een opgroeiende fase en biedt dat bedrijf nog alle kansen. Probleem is wel de forse en toenemende concurrentie door andere leveranciers die niet uit de hardwaremarkt komen. Tabletaanbieders als Amazon met zijn Kindle Fire en Barnes & Noble met zijn Nook-tablet zitten niet alleen veel lager wat betreft prijs, maar kunnen ook nog eens meer content bieden.

De Kindle Fire wordt door analisten gezien als de huidige nummer twee in de tabletmarkt, achter de dominante iPad van Apple. RIM zegt tot nu toe slechts 150.000 PlayBooks te hebben verkocht, waar volgens analisten dit jaar nog meer dan 3 miljoen Kindle Fire's over de toonbank zullen gaan.

Blinde bedrijfsleiding

Analist Pierre Ferragu van Bernstein Research zegt dat deze nieuwe financiële waarschuwing van RIM eigenlijk geen verrassing is. Hij is wel geschrokken van het feit dat de bedrijfsleiding blijkbaar geen acht slaat op alle alarmbellen die zouden moeten rinkelen wat betreft het productportfolio. “Deze verklaring staat vol met ontkenning van wat er werkelijk aan de hand is. Het is ons in ieder geval duidelijk dat de huidige strategie van het bedrijf snel naar falen leidt, maar ze gaan onverstoord door."