Het telecombedrijf uit Rotterdam - dat al tijden strijd voert tegen KPN – heeft hiervoor de hulp van minister Brinkhorst ingeroepen. De minister krijgt vijfhonderd digitale handtekeningen overhandigd. De volgens Rits torenhoge kosten die KPN concurrenten in rekening brengt voor het gebruik van het kopernetwerk zijn Rits al tijden een doorn in het oog. Enkele maanden geleden lanceerde het bedrijf samen met onder meer Bbned en Cistron de site Ikbepaalzelfwelmetwieikbel.nl om aandacht te vragen voor de problematiek. Door de hoge kosten is het aanbieden van telefonie via nieuwe technieken als voice over ip in combinatie met adsl voor concurrenten van KPN `onmogelijk', aldus Rits Tele.com. De Nederlandse adsl-gebruiker kan vrijwel geen financieel voordeel behalen door het opzeggen van zijn vaste telefoonaansluiting bij KPN, zo stelt Rits. Als een gebruiker zijn aansluiting opzegt, belast KPN de kosten voor het gebruik van het kopernetwerk door aan de adsl-leverancier. Het voordeel dat overblijft is minder dan 0,60 euro, zo stelt Rits.

Oneerlijke concurrentie

"Als een consument dus zijn vaste telefoonaansluiting wil opzeggen blijft hij dus ongeveer evenveel aan KPN betalen. Op deze manier stapt er natuurlijk niemand over", aldus Ytsen Kooistra van Rits Tele.com. Daarnaast is het volgens hem voor telecombedrijven onmogelijk om voor 0,60 euro een rendabele telefoniedienst te exploiteren. KPN kondigde deze zomer aan nog dit jaar met internettelefonie op de markt te komen. In dat geval is er volgens Rits sprake van oneerlijke concurrentie. "KPN kan dat doen omdat KPN de hoge kosten voor het gebruik van het netwerk via een broekzak vestzak-manoeuvre intern verrekent", zegt Kooistra. "Wij vinden dit een vorm van oneerlijke concurrentie en vragen de minister daarom om KPN te verbieden met een dergelijke dienst op de markt te komen."