Een systeem van robots met een centrale beheerplek heeft een ingebouwde zwakte dankzij deze single point of failure. (Denk aan de Star Wars-film die niet genoemd zal worden.) Maar robots die zelf beslissingen nemen en in teamverband moeten functioneren, moeten soepel informatie aan elkaar kunnen doorgeven als ze hun gezamenlijke doel willen bereiken.

Technische universiteit MIT experimenteert al jaren met robotzwermen en presenteert volgende maand een nieuw algoritme waarbij robotzwermen individueel rekening houden met een variabele omgeving.

De robots geven kaartinformatie aan elkaar door die tijd toevoegt als dimensie: elk mappingpunt bevat informatie over de staat van een omgeving, inclusief de eigen positie van de bot en beweging. De robots maakt meerdere malen per seconde zo'n punt aan en het hele team is daardoor op de hoogte van vrijwel realtime vluchtinformatie.

Zwerm als centrale machine

Het verschil met eerdere robotzwermen is dat er een consensus werd bereikt in de zwerm op basis van beschikbare informatie. In het nieuwe concept wordt die stap overgeslagen en beslist elke bot op basis van de gegevens wat de beste actie is.

De universiteit probeerde het algoritme uit met groepen minihelikopters en concludeerden dat de bots dezelfde vluchtroutes uitstippelden en rekening hielden met dezelfde scenario's als wanneer ze werden aangestuurd door een centrale computer die het hele veld ziet.