Volgens BlackBerry verschillen de strategieën van beide bedrijven dusdanig dat verder samenwerken geen zin heeft. T-Mobile stopt daarom vanaf 25 april met de verkoop van BlackBerry-toestellen in de Verenigde Staten. Het is de eerste grote provider die stopt met de verkoop van de noodlijdende fabrikant. Aan de ondersteuning van huidige BlackBerry's door T-Mobile verandert niets.

Al in september kondigde T-Mobile aan te stoppen met de winkelverkoop van BlackBerry's. De provider ziet geen efficiëntie meer in het aanleggen van een winkelvoorraad. Ondertussen had BlackBerry al aangekondigd zich opnieuw op de zakelijke markt te richten. Dit vanwege het schrikbarend teruggelopen aandeel op de consumentenmarkt.

Dodelijke korting

Maar de pijnlijke inruilactie van T-Mobile in februari heeft de onderlinge relatie op scherp gezet. Daarbij wist de provider vrijwel alle klanten (ruim 94 procent) met BlackBerry-telefoons over te halen voor een andere smartphone te kiezen door hen daarbij flinke korting te geven. BlackBerry-CEO John Chen noemde "ongepast en dom."

Bij de aankondiging van de verkoopstop is Chen milder. "BlackBerry heeft jarenlang een positieve relatie gehad met T-Mobile ", schrijft de CEO bij de aankondiging. "Helaas vullen onze strategieën elkaar op dit moment niet aan en moeten we in het beste belang van onze BlackBerry-klanten handelen ."

Lees ook: T-Mobile VS zet BlackBerry voor schut