Dat maakt het bedrijf bekend tijdens een presentatie van topman Marc Benioff. De aanbieder van CRM-software wil het per-inlog-model toepassen op SaaS-applicaties waarvoor een maandelijks abonnement eigenlijk niet geschikt is. Daarbij moet gedacht worden aan applicaties in de human resourcessfeer, waarin werknemers bijvoorbeeld kunnen aangeven wanneer ze met vakantie gaan. Van die applicaties wordt niet regelmatig genoeg gebruik gemaakt om een vast maandelijks bedrag voor te vragen, is de redenering.

In 2008 betalen de klanten 99 dollarcent per inlog, vanaf 2009 vraagt Salesforce 5 dollar per inlog.

Het bedrijf is groot geworden met hun force.com platform, een uitgebreid netwerk van SaaS-applicaties voor bedrijven. Salesforce zegt ondertussen meer dan een miljoen abonnees (en zo'n 35000 klanten) te hebben, die tot nu toe bij elkaar de API's meer dan 24 miljard keer hebben aangeroepen, dagelijks 130 miljoen transacties doen, en voor Salesforce het afgelopen jaar een omzet hebben gegenereerd van een miljard dollar.

Salesforce lanceert ook een web-gebaseerde dienst dat Development as a Service is gedoopt. Gebruikers krijgen in de cloud toegang tot ontwikkeltools en databasecode. Bovendien krijgen ontwikkelaars toegang tot de IDE van Salesforce. Voor DaaS geldt ook het betalen-per-login principe.

Met de aankondigingen hoopt Salesforce aantrekkelijker te worden voor ondernemingen, zo zegt vice-president onderzoek Rebecca Wetteman van Nucleus. "Het doel van Platform as a Service was om een on-demand platformontwikkelaar te worden. Door een API voor codeontwikkeling te bieden, en door een omgeving te hebben waar ontwikkelaars gezamenlijk code kunnen delen, beheren en volgen zal het aantrekkelijker worden voor gebruikers binnen ondernemingen," zegt Wetteman. Bron: Techworld