Samsung heeft de afgelopen jaren veel kritiek gekregen op het klakkeloos kopiëren van de designs van de iPhone en iPad. En is daar in rechtszaken ook voor gestraft. Maar nu het Zuid-Koreaanse bedrijf een keer de kans had om zelf een standaard neer te zetten met een innovatieve smartwatch, gaat uitgerekend Apple er met het been vandoor. Althans, op basis van de indrukken die we op dit moment van de Watch hebben.

Apple liet zich niet opjagen

Toch heeft Apple heel bewust gewacht met het uitbrengen van de Watch, zo onthult ontwerper Jony Ive vandaag aan ABC's Nightline. Het bedrijf werkte liefst drie jaar aan de smartwatch en wilde pas een slim horloge uitbrengen als deze perfectie benaderde. En daar lijkt nu het moment voor gekomen.

Hoewel de Watch onherroepelijk marktaandeel van Samsungs Galaxy Gears smartwatches gaat opeten, zal de komst van Apple's tegenhanger de Zuid-Koreanen geen windeieren leggen, zegt partner Jefferson Wang van de IBB Consulting Group tegen The Wall Street Journal: "Samsung betrad een onbekende markt die zij zelf moesten opbouwen. Nu kan men met de ontwikkelingen van Apple meekijken." Daarmee zegt Wang in feite ook dat Samsung nu weer kan doen wat het bedrijf gewend is, namelijk volgen in een markt waarvoor Apple de voorwaarden schept.

Hebbeding

De zes Samsung Gears die zijn uitgebracht hebben niet de gehoopte status verworven. Dankzij de slagvaardigheid van Apple wordt de smartwatch van een nicheproduct omgetoverd tot een device dat iedereen wil hebben. "Apple bezit ongekende kwaliteiten om een product in de markt te zetten. Daar kan Samsung van leren en toepassen op Android-gebruikers", zegt Wang.