Samsung is de strakke hand van Apple in zijn toeleveringskanalen zat. “We zijn niet in staat onze platte schermen aan Apple te leveren tegen enorme kortingen", zegt een manager van Samsung tegen The Korea Times. “Samsung heeft al zijn aandeel in de levering naar Apple teruggeschroefd en volgend jaar zullen we stoppen met het leveren van schermen."

Meer eigen bestellingen, plus die van Amazon

The Korea Times heeft naar eigen zeggen meerdere contacten die bevestigen dat de mobiele divisie van Samsung zelf en Amazon hun bestellingen voor de schermen voor tablets hebben opgeschroefd. Dat moet het verlies dat door het verbreken van de relatie met Apple goed maken.

Samsung was tot enkele maanden geleden de topleverancier van schermen aan Apple, vooral doordat het als enige de gevraagde kwaliteit van de retina-schermen voor de iPad 3 kon leveren. Over het eerste half jaar leverde Samsung 15 miljoen lcd-schermen aan Apple, concurrent LG Display volgende met 12,5 miljoen stuks en het Japanse Sharp 2,8 miljoen.

Nu al duidelijke vermindering

Maar in het afgelopen kwartaal leverde Samsung nog maar 3 miljoen stuks en in dit lopende kwartaal wordt dat al teruggebracht naar 1,5 miljoen stuks. Volgens The Korea Times leverde Samsung al geen schermen voor de nieuwe iPad, de iPad mini.

Een jaar geleden ging het gerucht dat Apple juist Samsung zou willen dumpen als schermmaker, maar dat is nooit werkelijkheid geworden doordat Samsung in het aanvangsstadium van de iPad 3 als enige de retinaschermen kon leveren.

Het weglekken van marge is volgens alle door de KT aangehaalde bronnen de hoofdoorzaak van de huidige breuk en niet de doorlopende patentenoorlog tussen Samsung en Apple. Volgens de krant is de prijs per pixel gehalveerd tussen de iPad 2 en de laatste iPad-versie, van 0,000063 dollar per pixel naar 0,00003 dollar per pixel.

Update: Samsung ontkent een dag later de berichtgeving in de Koreaanse media. Zie verder:

Samsung ontkent leveringsstop schermen aan Apple