De aankondiging op de Sapphire conferentie in Orlando is vooral formeel, want in de praktijk kregen nieuwe SAP-afnemers al te maken met de uitgebreidere Enterprise Support. Deze is volgens de softwarereus erop gericht om de overgang van een 'traditionele' omgeving naar een omgeving met een Service Oriented Architectere (SOA) te faciliteren. Dat is een richting waar SAP zich met zijn NetWeaver-platform probeert te plaatsen. De uitbreiding is volgens SAP nodig omdat louter bugfixes en applicatie-onderhoud daarvoor niet meer voldoen.

Nieuw in het programma is dar ook niet-SAP applicaties ondersteuning krijgen van het bedrijf, en er is een 24-uursdienst voor bedrijfskritische programmatuur. Klanten krijgen toegang tot Run SAP, een programma die training en tools biedt voor het stroomlijnen van de SOA.

De ruggengraat van het ondersteuningsprogramma is Solution Manager, een SAP-pakket voor applicatiebeheer.

Wat niet in de SAP-aankondiging staat is de prijs voor het ondersteuningsprogramma. Volgens Computerworld zal deze ten opzichte van het oude basispakket flink omhoog gaan: waar SAP eerst 17 procent van de licentiekosten vroeg, zal dat 22 procent worden. Daarmee komt SAP op hetzelfde niveau als concurrent Oracle, zo merkt analist Ray Wang van Forrester op tegenover de site. Bestaande klanten kunnen echter nog wel gebruik maken van het oude basispakket. Bron: Techworld