Search Engine Advertising kan je helpen om op de korte termijn grote stappen te maken. Maar wat is Search precies, hoe werkt het en hoe helpt het jouw online strategie? Wij zetten het voor je op een rijtje.

Wat is Search Engine Advertising

Search Engine Advertising (SEA) is een geweldige manier om jouw product, dienst of bedrijf in de spotlight te zetten, vooral als je een innovatief idee hebt of aantrekkelijke USP's. Wanneer je een campagne opstelt kan je er voor kiezen om dit via Google Adwords te doen of via een andere zoekmachine zoals Bing of Yahoo.

Je koopt dan advertentieruimte in voor specifieke zoekwoorden boven of onderin de zoekresultaten voor de desbetreffende zoekopdracht. Het is hierbij erg belangrijk dat er een goede zoekwoord analyse gedaan wordt om te adverteren op de beste zoekwoorden voor jouw doelgroep. Ook is er kans dat je zonder concrete zoekwoord analyse een duurdere advertentie hebt vanwege de hoge mate van concurrentie terwijl je misschien een hoop van je marketingbudget had kunnen besparen op een zoekwoord met lagere concurrentie.

Hoe werkt SEA?

Wanneer je een SEA campagne opstelt is het van belang dat je hier de tijd voor neemt. Er zijn namelijk verscheidene factoren die bepalen hoe succesvol jouw SEA campagne zal worden en of je advertentie bovenin of onderin de zoekresultaten getoond wordt. De locatie van jouw advertentie binnen de zoekresultaten is afhankelijk van de volgende formule:

Maximaal bod * Quality Score = Advertentie rank

Quality Score is een indicatie van hoe goed je advertentie de zoekintentie beantwoordt. De Quality Score wordt aan de hand van de volgende factoren berekend:

  • Click-through rate (CTR)
  • Landingspagina
  • Prestatie van advertenties in het verleden
  • Relevantie

Je betaalt vervolgens een bepaald bedrag aan de hand van de hoeveelheid concurrentie, er zijn verschillende manieren om in rekening gebracht te worden voor deze advertenties:

  • Pay per click / Cost per click - Je betaalt voor iedere keer dat er op de advertentie word geklikt
  • Cost per mille - Hierbij betaal je voor iedere 1000 keer dat de advertentie wordt getoond
  • Cost per action - Bij CPA betaal je voor iedere bezoeker die via de advertentie op je website komt en een specifieke actie onderneemt

Elke methode heeft voor- en nadelen en er is geen 'beste', dit is erg afhankelijk van het product of de dienst die je aanbiedt en de doelgroep die je wilt benaderen.

Wat zoekmachine adverteren voor jouw website biedt

Met SEA is het mogelijk om op de korte termijn zowel je naamsbekendheid op te bouwen als het binnenhalen van klanten die voor lange termijn blijven. Je kunt met SEA ook specifiek focussen op het vergroten van je brand name (branding) of het verkopen van producten en je adverteert zo gericht mogelijk op je doelgroep.

Waar Search Engine Optimization er voor kan zorgen dat je op de lange termijn je website op de eerste pagina van de zoekresultaten hebt is dit bij SEA direct gegarandeerd, mits je een goed geoptimaliseerde campagne hebt opgezet. Doordat je de resultaten van de advertenties gemakkelijk kunt meten heb je ook direct inzicht in de goed lopende advertenties en de minder goed lopende advertenties om op die manier te weten welke campagnes nog optimalisatiepuntjes hebben.

Ook kun je de allocatie van het budget voor jouw Search Engine Advertising campagne geheel zelf bepalen, dit is zelfs mogelijk op dagelijks niveau. Je stelt gewoonweg een maximaal budget in per dag, waar je op ieder moment aanpassingen aan kunt maken.

Is SEA iets voor jou, maar weet je niet echt waar je moet beginnen? Wellicht kan een online marketing bureau je helpen om de optimale campagne voor jouw doelgroep op te stellen. Stuur dan een bericht naar [email protected] .