De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), die het .nl-domein beheert, heeft de geplaagde hoster WebReus woensdag een ultimatum gesteld. De stichting noemt de werkwijze van de hoster in een nieuwsbericht dat alleen voor deelnemers van de stichting te lezen is onacceptabel.

Geen contact

In het nieuwsbericht, dat Webwereld doorgestuurd kreeg van een lezer, is eveneens te lezen dat ook de SIDN geen telefonisch contact kon krijgen met de webhoster. De stichting zat dus in hetzelfde schuitje als veel klanten van WebReus, die dagenlang zonder website of mail zaten terwijl hun webhoster nagenoeg onbereikbaar was.

De beheerder van het .nl-domein stelde WebReus daarom woensdag een ultimatum om de situatie te verbeteren. “Verbetert de situatie binnen de gestelde periode niet, dan zal SIDN, in het belang van de betrokken .nl-domeinnaamhouders, gepaste maatregelen nemen", werd eraan toegevoegd.

Sancties in belang van .nl

Wat deze gepaste maatregelen precies zouden inhouden is onbekend. Een woordvoerder van SIDN wil tegen Webwereld niets zeggen over deze specifieke zaak. “Dat is tussen WebReus en ons". Wel geeft hij aan dat deelnemers van de SIDN die slecht presteren over het algemeen sancties kunnen verwachten. “Dat is in het belang van de .nl-domeinnaam", aldus de zegsman. Die sancties kunnen lopen van geldboetes tot het blokkeren van de deelnemer.

Ultimatum ingetrokken

Het ultimatum is inmiddels ingetrokken omdat volgens SIDN “de dienstverlening is aangepast". Waarschijnlijk doelt de stichting daarmee op het feit dat de klanten van WebReus langzaam maar zeker weer bij hun e-mail en website kunnen. Al was het vanochtend nog wel zo dat enkele klanten ineens de verkeerde website op hun domein vonden.

De SIDN heeft later nog wel contact gehad met de praktisch onbereikbare webhoster, zo blijkt uit een tweede nieuwsbericht . Tijdens dat gesprek zijn er volgens SIDN “afspraken gemaakt voor de toekomst om dergelijke ongewenste situaties te voorkomen". WebReus was opnieuw niet bereikbaar voor een reactie.