Daarvoor pleiten KPN en Telfort. De telecomaanbieders adviseren hun gebruikers belangrijke nummers op te slaan onder het kopje 'sos' of 'ice' (in case of emergency). "Het is natuurlijk ook mogelijk om meerdere contacten zo aan te geven. Je kunt namelijk naast sos, ook een sos1, een sos2 aanmaken", aldus de twee bedrijven.

"Juist omdat bijna iedereen tegenwoordig een mobieltje bij zich heeft, is dit bij uitstek een hulpmiddel hiervoor", meent Inge Vermeulen, directeur klantenservice van Telfort.

"Bij een calamiteit is het nu voor hulpdiensten tijdrovend om de juiste familieleden te waarschuwen. Met name in situaties waarbij het slachtoffer niet meer bij kennis is, zoals een ongeluk of een hartaanval, dient men snel de partner of andere familieleden te kunnen informeren. Het plaatsen van een speciaal sos-contact in je mobieltje vergemakkelijkt dit aanzienlijk."

KPN en Telfort hopen dat hun idee bijval krijgt in heel Nederland, omdat 'iedereen hier baat bij heeft'.