De Federal Communications Commission (FCC) verplicht de providers om hun klanten te informeren over de slechte bereikbaarheid van het alarmnummer. In juni dwong de FCC de providers om klanten af te sluiten, als deze voor 31 augustus niet op de aanbeveling hadden gereageerd.

Op advies van de VON Coalition, een groep voip-providers, heeft de FCC de deadline nu verschoven naar 28 september.

Op 10 augustus hadden 1,5 miljoen voip-bellers op de aanbeveling gereageerd. Voip-providers zijn nu druk bezig om de overige 100.000 klanten (die niet hebben gereageerd) te bereiken.

Veel voip-providers zijn tegen technische problemen aangelopen toen zij hun klanten probeerden aan te sluiten op de alarmservice. De service is verbonden aan het vaste telefoonnet, dat door voip-concurrenten wordt beheerd.

Jim Kohlenberger, algemeen directeur van de VON Coalition, is blij met de verschoven deadline, maar denkt dat het merendeel van de mensen die niet heeft gereageerd inmiddels gewoon gebruik kan maken van het alarmnummer. "Als deze groep wordt afgesloten, dan kan dat levens in gevaar brengen", aldus Kohlenberger.