Ik heb een slimme auto. Maar de het enige "slimme" aan deze auto is de naam. Vooral het ingebouwde "multimedia systeem" laat zwaar te wensen over.

Elke ochtend, wanneer ik in de auto stap en start, schakelt het multimedia systeem zichzelf in en begint met het afspelen van de radio. Ik luister bijna nooit naar de radio maar mijn slimme auto denkt blijkbaar dat dat goed voor mij is. Ik ben het niet eens met mijn auto en ik wil naar Spotify luisteren op mijn iPhone, die ik verbind via Bluetooth. Dus ik wacht tot het multimedia systeem verbonden is met mijn telefoon. Dat duurt ongeveer 20 tot 30 seconden.

Als deze eenmaal is verbonden open ik het menu, selecteer ik media en dan Bluetooth. Mijn auto geeft elke pagina weer met een vloeiende transitie alsof deze is gechoreografeerd door een filmregisseur: elke pagina wordt netjes afgebouwd en de volgende schuift vanachter weer het scherm in. Ondertussen vervaagt de oude pagina met levendige oranje kleuren. Prachtig! Maar het duurt wel 3 seconden per pagina.

Ik ben inmiddels 40 seconden verder en ben inmiddels aangekomen op de Bluetooth pagina. Zodra ik op Bluetooth heb gedrukt begint het systeem het allereerste nummer in de iTunes-lijst af te spelen. Dit is altijd hetzelfde nummer. Dit gebeurt elke keer terwijl ik nooit naar iTunes luister (of Apple Music). Ik luister naar Spotify en ik luisterde thuis ook al naar Spotify voordat ik vertrok. Je zou toch denken dat de muziek, die op dat moment wordt gespeeld op Spotify op de telefoon, ook doorspeelt als deze via Bluetooth wordt "doorgelust" naar de auto? Nee dus! Mijn slimme auto denkt dat Apple Music beter is voor mij.

Wij zijn het dus weer oneens. Ik stop het muzieknummer, open Spotify en speel mijn favoriete afspeellijst. "Zo gedaan" zou je denken, maar ho ho, niet zo snel...

Nu mijn telefoon via Bluetooth is verbonden heeft het multimediasysteem besloten mijn telefooncontacten te downloaden. En aangezien de processor van dit geweldige systeem net zo krachtig is als die van mijn rekenmachine uit de jaren '80 duurt dit ook enkele minuten. Ondertussen is het multimediasysteem zo ontzettend traag geworden dat zelfs het dialoogvenster met de melding, dat het contacten aan het downloaden is, flink de tijd neemt om op het scherm te verschijnen. Deze wordt vervolgens afgewisseld door een melding dat er 198 verkeersincidenten zijn ontvangen. Waarom moeten elke keer mijn contacten worden gekopieerd naar m'n auto en waarom zou ik willen weten dat er 198 verkeersincidenten hebben plaatsgevonden? Mijn multimediasysteem denkt dat het bruikbare informatie is. Waarschijnlijk moet ik een trend herkennen na al die dagen. Ik wacht geduldig tot het systeem weer klaar is voor gebruik.

We zijn inmiddels weer twee minuten verder en ik kan eindelijk naar mijn favoriete muziek luisteren en rijden naar m'n werk. Dit is mijn dagelijkse ritueel met een slecht product.

Het multimediasysteem gebruikt ook een auto-icoontje in plaats van een pijl als ik gebruik maak van de GPS-navicatie (net zoals vroeger, in de oude Tomtom-systemen). Het systeem geeft mij de mogelijkheid de kleur van het icoontje te wijzigen en daarnaast zijn er wel 42 verschillende modellen waar ik uit kan kiezen. Ik wijzig dat nooit natuurlijk, maar mijn kinderen vinden het een geweldige feature. Het eerste dat ze doen als we een stukje gaan rijden is het kiezen van een ander autootje en een ander kleurtje. De feature zit mij niet in de weg, maar is nou niet bepaald nuttig. Leuk voor tienjarigen misschien (die uiteraard niet de doelgroep zijn van dit systeem).

Ik ben zelf ook een productdesigner en ik blijf me verbazen over het multimediasysteem. Hoe haalden de designers het in hun hoofd om mensen de mogelijkheid te geven te kunnen kiezen uit 42 verschillende auto's voor een navigatiesysteem, terwijl bijna elke mobiel op deze planeet gewoon een pijltje weergeeft? Waarom worden al mijn contacten keer op keer gekopieerd naar de auto (ik gok voor de stembesturing, een andere nutteloze feature als je al een smartphone hebt) en waarom moet dat direct na de verbinding gebeuren, op het moment dat de kans het groot is dat gebruikers nog bezig zijn met het apparaat (die op dat moment dus niet vooruit te branden is).

Hebben zij als test ooit in deze auto gereden, of houden ze gewoon zo erg van radio luisteren elke ochtend? Ik kan namelijk geen andere reden bedenken waarom ik elke dag dit ritueel moet doorlopen.

Als klant en gebruiker van dit multimedia systeem kan ik zeggen dat ik mij niet zozeer erger aan de complexiteit van de gebruikersinterface, maar vooral aan het ongemak waar ik elke dag doorheen moet, hoe klein ze ook zijn. Deze kleine ongemakjes kunnen uiteindelijk gaan frustreren (zeker als je haast hebt) en het configureerbaarheid van het GPS-systeem is gewoon zonde van de tijd.

Veel product startups weten inmiddels hoe belangrijk minimalisme is en zorgen ervoor dat hun producten minder doen. Zij focussen zich vooral op (de weinige) onderdelen die goed werken. Gebruikers die vragen om extra functies krijgen hoogstwaarschijnlijk een "nee" en zij krijgen dat vanwege de juiste redenen. Ik denk niet dat klanten zozeer zeuren wegens missende features maar des te meer om bestaande features die niet goed werken.

Als productdesigner moet je je product met frisse ogen kunnen bekijken en deze goed en vaak testen. Je moet jezelf verplaatsen in de gebruiker en dit soort irritatiepuntjes opmerken en oplossen. Het is heel makkelijk blind te staren op bepaalde features als je er al een lange tijd mee (of aan) werkt.

Als de mensen die het multimediasysteem voor mijn auto dit systeem elke dag moesten gebruiken, waren ze hier waarschijnlijk ook wel achter gekomen. Ik was echt niet specifiek op zoek naar een slimme auto, steker nog, ik zou in deze moderne tijd nog liever een domme auto kopen, als de designers maar slim genoeg zijn.

Heb jij nou ook verschrikkelijke ervaringen met slimme producten en wil je die met ons delen? Stuur ons dan een bericht en wie weet staat jouw verhaal (eventueel op verzoek anoniem) op Webwereld.