Vodafone doet een test met een dienst waarbij abonnees de ontvangen spam gratis kunnen doorsturen naar het telecombedrijf. Deze informatie wordt automatisch doorgespeeld naar de waakhond ICSTIS die sms-spammers aanpakt, zo meldt BBC News. In Groot-Brittannië is spam per sms een groot probleem. Gemiddeld ontvangt ICSTIS tienduizend klachten per jaar over dubieuze sms-berichten. In Nederland gebruikt Vodafone een spamfilter. "Daar zijn we erg tevreden over. En onze klanten ook. Het aantal vragen over sms-spam is flink afgenomen sinds we het filter in gebruik hebben genomen", aldus André van der Elsen van Vodafone. Bedrijven die op grote schaal sms-berichten versturen naar klanten van Vodafone, moeten een autorisatieproces doorlopen om toegang te krijgen tot het netwerk. Het spamfilter houdt berichten van 'onbekende aanbieders' tegen. Daarnaast bestaat er in Nederland een gedragscode waar sms-aanbieders zich aan moeten houden. Bij de overtreding van die code kan een sms-makelaar worden uitgesloten door de mobiele aanbieders.