Vanaf maart is ie te koop, de Sony SmartEyeglass. De Google Glass-achtige slimme bril kan symbolen, tekst en afbeeldingen projecteren in het gezichtsveld van de drager. Maar deze augmented reality is niet de reden waarom Google zijn Glass-project stil zette. Het concept heeft een fiks imagoprobleem, waarbij omstanders zich voortdurend bespied voelen, vanwege de mogelijk filmende brildragers.

Stigma

Het zou daarom verrassend zijn als de wat vreemd ogende SmartEyeglass dit stigma door kan prikken. De op Android draaiende wearable zit vol sensoren. Een accelerometer, gyroscoop, elektronisch kompas, ambient light sensor, en jawel: een 3-megapixel camera .

(Klik voor groot)

Sony levert de slimme bril verder met een extern accu-apparaatje, voorzien van NFC, touch sensor en microfoon voor 670 euro (exclusief btw), wat een stuk goedkoper is dan Google Glass, die ontwikkelaars 1500 dollar (ruim 1300 euro) kostte.

Zakelijk gebruik

Vanaf 10 maart is de ontwikkelaarsversie het apparaat in Nederland te koop. Sony hoopt op veel appdevelopers die de SmartEyeglass naast consumenten ook voor zakelijk gebruikers interessant moet maken. In 2016 moet dan het grote publiek voorzien worden.


Lees ook:

3 scenario's voor doodverklaard Google Glass Hoe Google Glass straks weer terugkomt