Illustratie: DataPlay
De DataPlay-disc met
een opslagcapaciteit van 500 MB

Sony heeft zijn minidisc-systeem aangepast opdat er nog meer muziek op een schijfje past. Het in 1992 geïntroduceerde systeem is nog niet echt van de grond gekomen. Nu kan er zo'n 74 minuten muziek opgeslagen worden. Sony wil dat oprekken naar vijf uur. Om dat bereiken gaat Sony een nieuwe compressietechniek toepassen. Oude schijfjes kunnen zonder problemen in de nieuwe speler afgespeeld worden. Sony is van plan de nieuwe speler, die iets groter is dan de disc zelf, in maart op de markt te brengen voor 250 dollar. Sony toonde de nieuwe speler op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Sony krijgt concurrentie voor zijn minidisc. DataPlay, een bedrijf uit de Verenigde Staten, zet stevig in met een multimediaal opslagmedium. In oktober vorig jaar maakte het bedrijf de eerste gegevens bekend van het schijfje ter grootte van een rijksdaalder. In Las Vegas toonde het bedrijf de disc en een speler van SonicBlue. Op het schijfje past zo'n 500 MB aan gegevens, genoeg voor ongeveer 11 uur muziek in MP3-formaat of zo'n 250 foto's in hoge resolutie. Enkele grote bedrijven als Universal Music Group, Creative Labs, Samsung en Toshiba hebben al interesse getoond in de vinding van DataPlay. De schijfjes moeten tussen de vijf en tien dollar gaan kosten, afhankelijk van de opslagcapaciteit. Waarschijnlijk wordt het product in de tweede helft van dit jaar op de markt gebracht. De schijfjes zijn volgens DataPlay multifunctioneel. Zo kunnen consumenten discs kopen waar de platenmaatschappij al verschillende albums van een artiest opgezet heeft. De consument kiest wat hij wil horen. Hij betaalt dan voor één album en de platenmaatschappij deblokkeert dat album. De overige informatie blijft onbereikbaar totdat de consument betaalt. Gedownloade MP3's afspelen op de stereo thuis vereist in bepaalde situaties aanpassing van het systeem. Panja introduceerde in Las Vegas de BMP-100, een set-top box om aan te sluiten op een stereoset. MP3's kunnen direct naar het kastje worden gedownload en zijn vervolgens af te spelen. Panja heeft een deal met MP3.com gesloten om gebruikers muziek te kunnen laten downloaden. Daarvoor betaal je tien dollar per maand. Het apparaat zelf moet zo'n 400 dollar gaan kosten.

Eerdere relevante berichten:
Geavanceerde hebbedingetjes op CES in Las Vegas (09 januari 2001)
MP3.com werkt aan nieuwe generatie My.MP3.com (05 januari 2001)
Startup DataPlay predikt het einde van de cd (20 oktober 2000)