Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken kondigde woensdagmiddag de aanpak van misleidende ringtone-aanbieders aan tijdens een bijeenkomst van Consuwijzer, een internetloket van de toezichthouders Consumentenautoriteit, NMA en OPTA. Bij het ringtone- en sms-meldpunt van Consuwijzer kwamen de afgelopen vier maanden 520 klachten binnen.

'Heemskerk wilde eerst de sector tot 1 januari de tijd geven, maar het is goed als hij nu al zegt dat ze harder moeten worden aangepakt. Het heeft al te lang geduurd. Er moet hier zo snel mogelijk iets tegen gebeuren', reageert SP-Kamerlid Arda Gerkens. Zij stelde woensdag nieuwe Kamervragen over de ringtone-aanbieders nadat ze klachten bleef ontvangen.

Gerkens vindt dat de gezamenlijke gedragscode van de sms-bedrijven moet worden aangescherpt en dat op schending ook sancties moeten komen te staan. Volgens staatssecretaris Heemskerk wordt de gedragscode in samenwerking met de OPTA aangepast. Hij riep de betrokken partijen op daarmee 'haast te maken'.

Gerkens stelde in mei ook al Kamervragen over bedrijven die volgens haar kinderen via internetadvertenties misleiden tot het geven van hun 06-nummer voor het ontvangen van een zogenaamd 'gratis ringtone'. Vervolgens zitten ze vast aan een duur abonnement. Tienduizenden jongeren zijn volgens Gerkens het slachtoffer van wat zij noemt 'de ringtonemaffia'. 'Rekeningen lopen op tot 600 euro per maand.'

De Consumentenautoriteit kan een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete tot maximaal 67 duizend euro per overtreding opleggen. De dubieuze ringtonebedrijven adverteren specifiek op kinderen- en jongerensites. De Consumentenautoriteit liet woensdagmiddag weten dat ze behalve zelf op te treden ook zaken zal voorleggen aan de Stichting Reclame Code. Voor het onderzoek naar de ringtonebedrijven keek de Consumentenautoriteit naar tientallen populaire kinder- en jongerenwebsites.

Op tweeëntwintig van die sites stonden misleidende banners van aanbieders van sms-diensten, meestal ringtones. 'De aangetroffen informatie of de informatie waarnaar wordt gelinkt is vaak onvolledig, onduidelijk of onjuist. Het lijkt alsof de dienst of ringtone gratis wordt aangeboden, maar vaak ontbreekt essentiële informatie over de overeenkomst die je aangaat. In de praktijk blijk je vaak aan betaald abonnement vast te zitten.'