Dit concluderen althans diverse experts, die donderdag bijeenkwamen voor een discussie over spam. De Amerikaanse wetgeving verbiedt adverteerders mensen `lastig te vallen' op hun mobiele telefoon. Dit geldt echter niet voor de tekstgeoriënteerde diensten voor mobiele telefoons. Dit gat in de (Amerikaanse) wetgeving zorgt ervoor dat verzenders van ongevraagde commerciële mail in de nabije toekomst hun `publiek' dus ook mobiel kunnen bereiken. In de Verenigde Staten zijn zogenoemde text-messaging diensten bezig aan hun opmars. Veel nieuwe telefoons ondersteunen deze vorm van communicatie, waarbij de ontvanger per bericht moet betalen. De dienst wordt momenteel door zo'n 20 procent van de Amerikaanse mobiele bellers gebruikt om berichten mobiel af te leveren. Hiervoor betalen zij een bedrag per ontvangen bericht.

I-mode

De text-messaging diensten in de VS zijn vergelijkbaar met de mailfunctie van KPN's i-mode en Vodafone Live. In Nederland werd KPN na de introductie van i-mode bekritiseerd. Dit omdat ontvangers van mail op hun toestel hier zelf voor moeten betalen, ook als deze ongewenst is. Sindsdien heeft KPN de nodige maatregelen genomen om te voorkomen dat abonnees spam op hun i-modetoestel ontvangen. De telco heeft dit onder meer gedaan door zogenoemde `white lists' in te voeren. Hierbij kunnen gebruikers aangeven van wie zij wél mail op hun mobiele telefoon willen ontvangen.