Marketing via de Short Message Service (SMS) is in Nederland nog nieuw. In Scandinavische landen en in delen van Zuid-Europa is het al ingeburgerd. Spam op de GSM is daar net zo gewoon als ongevraagde commerciële berichten in de e-mail.

De exploitanten van www.hear.nl, een site voor de audio- en videoliefhebber, maakten de afgelopen dagen reclame voor hun site via SMS. Duizenden mobiele bellers kregen een bericht. De actie was succesvol. Het bezoekersaantal van de site schoot omhoog, terwijl het aantal klachten over de 'mobispam' beperkt bleef. De paar klachten zijn toch voldoende voor Hear.nl om te stoppen met reclamemaken via SMS.

Duidelijke regels voor spam via e-mail, laat staan via SMS, ontbreken nog. De DMSA, de branchevereniging voor marketingbedrijven, heeft per 15 augustus wel de Code Verspreiding Ongevraagde Reclame via e-mail (VORe-mail) van kracht verklaard. Consumenten kunnen hun e-mailadres opgeven bij een antwoordnummer, het zogenoemde opt-out principe. Bij de DMSA aangesloten bureaus zullen dat mailadres dan van hun lijsten halen.

SMS Messenger

SMS Messenger werkt eenvoudig: Download en installeer het programma. Kies voor het invoeren van een 'range' 06-nummers en geef het nummerbereik in. Tik vervolgens het bericht en druk op de knop 'send'. Nu wordt het bericht via gratis SMS-dienst Qiuos gestuurd naar de GSM-nummers binnen het ingevoerde bereik. Dit kunnen duizenden nummers zijn.

Het nummerbereik is makkelijk te bepalen. Alle mobiele operators hebben sets met 06-nummers toegewezen gekregen. Zo heeft Libertel onder meer 06-21, Ben 06-24, Telfort 06-16, Dutchtone 06-28 en KPN 06-51. Vul dit aan met willekeurige nummers, uitgaande van bijvoorbeeld het eigen nummer. Tel daar een paar duizend bij op en zet dat neer als eindbereik. Het SMS-je wordt gestuurd naar de bezitters van alle tussenliggende nummers.

Het versturen duurt wel een tijd. Een voor een worden de berichten via SMS-dienst Quios weggestuurd. Een permanente internetverbinding, via de kabel bijvoorbeeld, is aan te raden.

Operators buiten spel

Een woordvoerster van Libertel wil niet direct reageren op de mogelijkheden die SMS Messenger biedt. Wel zegt ze dat het belbedrijf een overeenkomst heeft met de Free Record Shop voor SMS-marketing. Klanten uit bepaalde doelgroepen krijgen bericht als er nieuws is over hun favoriete artiest of het muziekgenre waar de beller van houdt.

Met SMS Messenger omzeilt de spammer de mobiele operator. Het voordeel van doelgroepen mist hij dus.

Eerdere relevante berichten:Online adverteerders vormen alliantie tegen spam (26 september 2000)Britse overheid ziet af van anti-spamwet (12 september 2000)EC waakt ook over privacy van mobiele beller (25 juli 2000)