Het Britse telecombedrijf, dat vanaf 28 januari ook in Nederland kortweg Vodafone heet, telt nu ruim 1,1 miljoen vaste abonnees. Het aantal prepaid-klanten bedraagt 2,1 miljoen. De groei van de zogeheten postpaid-abonnementen is conform de strategie van het bedrijf. ` Vodafone richt zich sinds enige tijd op dat segment van de markt, omdat deze klanten hogere opbrengsten genereren', zo zegt woordvoerder Arie de Zeeuw van Vodafone. Daarmee heeft 35 procent van alle 3,2 miljoen Nederlandse Vodafone-klanten een abonnement. Dat was een jaar geleden nog 31 procent. In totaal zag het bedrijf in het derde kwartaal van zijn financiële jaar – tussen oktober en december 2001- het aantal klanten met 61.000 groeien. De Vodafone-bellers zijn de laatste maanden wel minder actief geworden. December vorig jaar was 8 procent van alle klanten slapend, tegen 5 procent in september 2001. De abonnementhouders zijn met 99 procent veel actiever dan de prepaidklanten, waarvan 89 procent belt. Vodafone blijft de tweede mobiele aanbieder van Nederland, na KPN Mobile. Wereldwijd is Vodafone wel marktleider mobiele telefonie met 100 miljoen klanten in 28 landen.