Het datacenter dat de website in de lucht houdt, is door een kapotte airco oververhit geraakt. Vervolgens is daardoor de gemeentelijke site eruit geklapt. De precieze oorzaak van de storing wordt momenteel onderzocht. “We krijgen vanmiddag een update over de situatie en hopelijk kunnen we vanmiddag weer in het systeem", laat woordvoerster Sandra Sluijter van de gemeente weten aan Webwereld.

Geen updates

Veel diensten van de site werken weer, omdat de gemeente is uitgeweken naar een tweede datacenter. Maar er is nog geen toegang tot de sitemanager. Hierdoor kunnen er momenteel geen updates worden verwerkt, zoals dus het toevoegen van nieuwe informatie over de asbesttoestand in Utrecht. De gemeente verwijst naar Twitter, maar stuurt burgers met vragen ook door naar de telefonische servicelijn 030 - 286 00 00.

De serverruimte die oververhit raakte, had een back-up-airco, maar deze sprong niet aan. "Het wordt nog onderzocht waarom er geen signaal werd gestuurd om de back-up aan te zetten", zegt Sluijter. Een server op een andere locatie werd ingeschakeld om de site en internetdiensten die de gemeente zelf gebruikt te herstellen.

Ongelukkige timing

De timing van de datacenterstoring is ongelukkig, omdat de site de portal is waarmee de gemeente Utrecht bewoners van de wijk Kanaleneiland informeert over de asbestperikelen. Nadat er asbest is vrijgekomen bij werkzaamheden in die wijk zijn 144 woningen ontruimd. De bewoners mogen op zijn vroegst pas volgende week terug naar huis.

Update 14:32: Alinea over falende back-up toegevoegd.

Update 15:45: De sitemanager is zojuist hersteld en de gemeente kan weer updates via de website verwerken.