Het probleem in het datacenter in de Verenigde Staten duurde meer dan twee uur en had gevolgen voor een onbekend aantal klanten in Noord-Amerika. Volgens Microsoft werd de toegang gefrustreerd door een storing in het netwerk.

Na iets meer dan twee uur was de storing verholpen. Microsoft zegt gedurende de storing de betrokken klanten "via onze gebruikelijke communicatiekanalen" op de hoogte te hebben gehouden.

Klanten gewaarschuwd

Eerder had Microsoft klanten die mogelijk getroffen werden een bericht gestuurd dat zij ‘timeouts’ konden verwachten in het netwerkverkeer bij het gebruik van enkele gehoste services. Microsoft heeft zijn gehoste software gebundeld onder de paraplunaam Business Productivity Online Suite (BPOS). Daarin zijn onder opgenomen Exchange Online, Office SharePoint Online, Office Communications Online en Office Live Meeting.

Andere clouddiensten van Microsoft zijn ook getroffen. Dit omvat: Administration Center, Sign-In applicatie, MyCompany Portal en Customer Portal, meldt de waarschuwing die Microsoft zijn klanten in de beginfase van de storing gaf.

Wéér storing

Klanten die last hadden van de storing, reageerden op het officiële discussieforum voor Microsoft Online Services. Sommigen melden eerdere ervaringen te hebben gehad met toegangsproblemen en slechte performance van de Microsoft-cloudapplicaties. Ook wordt er geklaagd over de moeizame communicatie vanuit de leverancier over die problemen met zijn gehoste bedrijfsapplicaties.

Opmerkelijk is dat er begin dit jaar ook al een storing was in een Noord-Amerikaans datacenter van Microsoft. Ook toen werd de toegang tot BPOS onderbroken. Of het gaat om hetzelfde datacenter is niet bekend, maar het ging eveneens om een netwerkprobleem. Microsoft zegt in een toen uitgegeven verklaring dat het de dieperliggende oorzaak van dat probleem had opgelost.

Microsoft belooft op zijn site een uptime van 99,9 procent wat betreft alle applicaties die gehost zijn in zijn eigen datacenter.