Zijn collega's roemen hem omdat hij “binnen dit bedrijf zorgt voor alles wat met onze systemen te maken heeft en meer, zo kan je voor persoonlijke problemen ook altijd bij hem terecht." Behulpzaam, oplossingsgericht, flexibel, altijd aandacht zijn de superlatieven voor de Maastrichtenaar. “Ook heel erg gezellig tijdens teamuitjes en zorgt met zijn aanwezigheid op de afdeling voor een leuke sfeer!"

Omscholen tot systeembeheerder

Dertien jaar lang runde Bruijnzeels een cafetaria, maar dat had hij op een gegeven moment wel gezien. “In 2002 heb ik mij laten omscholen tot systeembeheerder, mijn stageplek was bij de thuiszorg, en daar ben ik blijven werken. Wegens bezuinigingen ben ik daarna naar het planbureau vertrokken. Daar werd alles gedigitaliseerd, de oude planborden zijn verdwenen. Zo ben ik planner en applicatiebeheerder geworden en in 2009 ben ik dat werk gaan voortzetten bij Orbis Huishoudelijke Hulp."

De omgeving waarin Bruijnzeels werkt is helemaal gehost. Daar heeft hij dus in principe geen omkijken naar. “We hebben een klein netwerk waarop wat scriptjes draaien en waarop enkele printers zijn aangesloten. De telefonie hebben we wel in eigen beheer. In het pand waarin ik zit hebben we zo'n vijftig werkplekken. In totaal heeft de organisatie 1300 medewerkers en die krijgen al hun planningen en berichten aangeboden via het web. Ook onze klanten kunnen inloggen op het systeem om te kijken welke verzorger er komt."

Vooruitstrevend

Er zijn nog altijd niet veel bedrijven die al hun planningen aanbieden via het web, zegt Bruijnzeels. “Ik denk dat we daarin erg vooruitstrevend zijn. Het systeem biedt ook goed inzicht in alle activiteiten, want aan het einde van de dag vinken werknemers af dat ze bij een klant geweest zijn."

Orbis Huishoudelijke Hulp is een nagenoeg papierloze organisatie. “Iedereen die hier binnenkomt verbaast zich dat er zo weinig kasten staan. Dat komt omdat alle documenten digitaal worden ingescand. De loonstroken en jaaropgaven, alles is voor medewerker thuis zichtbaar."

Overal ter beschikking

Bruijnzeels kan het werk grotendeels in zijn eentje doen. “Voor mij is het grootste deel van het werk applicatiebeheer. We hebben vier applicaties die onderhoud vergen, ook de updates test ik. We werken met Q Planner en dat is eigenlijk nog steeds in ontwikkeling. Het voordeel is dat ik zelf een planachtergrond heb en dus weet wat de relatiemanager - dat is degene die hier de planningen maakt - verwacht van het programma. Ik hoef nooit te vragen: waarom wil je dat eigenlijk? Zo kun je je gebruikers ook telkens een stap voor zijn. Het idee is dat je de applicatie altijd en overal ter beschikking hebt, ook op mobiele telefoons."

Geen teruggetrokken nerd

Dat zijn collega's hem waarderen zal ongetwijfeld ook wel met zijn horeca-achtergrond te maken hebben, vermoedt Bruijnzeels. Hij is geen teruggetrokken nerd. “Iedereen kent mij hier ook, want alle mensen hebben wel eens hulp van je nodig. Het technische stuk vraagt eigenlijk het minste onderhoud, dat is het voordeel van een hosted omgeving. Ik kan mij richten op ondersteuning aan werknemers."

Andere finalisten van Systeembeheerder van 2011:

Erik van Trijp