Hiervoor hebben de NS en T-Mobile een driejarig contract gesloten. De treinen krijgen tv-schermen met actuele reisinformatie en worden uitgerust met een hotspot van T-Mobile. Reizigers kunnen via wifi verbinding leggen met het internet. KPN, dat jarenlang proeven deed met internet in de trein, valt buiten de boot.

Minister Camiel Eurlings heeft vandaag bekend gemaakt dat hij de begin dit jaar beloofde subsidie van 15 miljoen euro ook daadwerkelijk aan de NS geeft. Verder trekt hij 1,1 miljoen euro uit voor internet bij vervoerder Arriva. een aantal andere vervoerders dong ook mee maar voldeed volgens V&W niet aan de regels van de inschrijving en zij hebben daarom geen subsidie gekregen.

Deadline 2012

De eerste treinstellen met een internetverbinding worden in maart 2010 opgeleverd. In 2012 moeten alle intercity's zijn uitgerust met een draadloze internetverbinding. Dat is een jaar eerder dan begin dit jaar werd geraamd. Toen stond er in de planning dat in 2013 83 procent van de treinen is uitgerust met wifi.

Dat in 2012 het internet actief moet zijn in is ook opgenomen. "In de subsidiebeschikking die de minister heeft ondertekend voor NS en Arriva is opgenomen dat het in 2012 gerealiseerd moet zijn. Dat houdt dan in dat alle treinen van Arriva en alle intercity's van de NS moeten zijn voorzien van een gratis internetverbinding."

Hotspot per wagon

Naast de 15 miljoen euro die de overheid beschikbaar stelt steekt de NS zelf 45 miljoen euro in het project. Er komt een hotspot per wagon. "Dat is voldoende om overal een snelle internetverbinding te hebben", zegt een woordvoerster van de NS. Daarnaast komen er twee reisinformatieschermen per coupé.

Reizigers krijgen, als ze verbinding maken met de treinwifi, een startscherm te zien waar de actuele reisinformatie wordt weergegeven en de optie om het web op te gaan. Volgens de woordvoerster zijn er geen restricties.

Drie jaar gratis

Het internet bij de NS is in ieder geval de komende drie jaar gratis. De kosten daarvoor komen geheel voor de rekening van de NS. Of er daarna wellicht een betaalmodel komt kan de NS nog niet zeggen.

De vervoerder wil samen met T-Mobile het gebruik van mobiel internet verder stimuleren. De it-infrastructuur in de treinen wordt door Nomad Digital aangelegd die daarin samenwerken met T-Mobile. Beide partijen werkten eerder samen in Engeland en Duitsland bij het realiseren van vergelijkbare projecten.

Geen extra zendmasten

De hotspots worden gecombineerd en maken via één antenne in de trein verbinding met het netwerk van T-Mobile. Berichten over haperende internetverbindingen in de trein wijst een woordvoerder van de hand. "Het netwerk is dusdanig verdicht en da capaciteit dusdanig groot. Dat blijkt ook uitgebreide testen die we als hebben gedaan, dat is zo goed bevallen dat we denken niet aanvullend het netwerk hoeven uit te breiden."

Volgens de provider is er technisch gezien ook geen beperking van het aantal reizigers dat gebruik kan maken van internet in de trein. "Het is wel zo dat hoe meer er gebruik van maken, dat dan de snelheid mogelijkerwijs wat afneemt." T-Mobile heeft daarom geen maximum aantal gebruikers per trein gedefinieerd.