T-Mobile beklaagt zich in een persbericht over het artikel in het Financieele Dagblad (FD) van afgelopen weekend. De zakenkrant berichtte over prijsstijgingen bij mobiele operators. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn de tarieven in februari over de hele linie opvallend gestegen. Dat zou goeddeels te wijten zijn aan een nieuwe tariefstructuur die alle drie de grote operators KPN, Vodafone en T-Mobile hebben ingevoerd voor een aantal abonnementen.

30 procent duurder

In plaats van per seconde wordt er sinds kort namelijk afgerekend per minuut, waardoor klanten zomaar 30 procent duurder uit kunnen zijn voor hetzelfde aantal gebelde minuten. Het nieuwe (of oude, want vroeger was dit gebruikelijk) afrekenregime geldt voor alle nieuwe abonnementen bij KPN, voor de 'sim-only'-klanten van Vodafone en voor het 'Voordeel sim-only'-abonnement van T-Mobile. De nieuwe tarieven gaan ook gelden bij een verlenging van een abonnement.

'Klinkklare onzin'

Omdat het bij T-Mobile alleen gaat om het 'Voordeel sim-only'-abonnement, maakt de operator zich kwaad. "In deze ongenuanceerde en tendentieuze berichtgeving over de vermoedelijke prijsstijging wordt ten onrechte de hele telecomsector in een kwaad daglicht gezet", aldus de telco.

"Het punt is dat in het eerste deel van het artikel in het FD alle operators over één kam worden geschoren", licht de woordvoerder van T-Mobile verder toe. "Bovendien vormt 'Voordeel sim-only' maar een fractie van al onze abonnementen. Relax is veel belangrijker en daar zit ook de vernieuwing en de meest voordelige tarieven. De feiten zijn dus anders en het bericht is klinkklare onzin. En dan kom je aan T-Mobile zelf", aldus de verontwaardigde woordvoerder.

Geen rectificatie

Het telecomconcern heeft geen rectificatie geëist en gaat dat waarschijnlijk ook niet doen, zegt de woordvoerder. "Dat heeft meestal niet veel zin. We willen wel nog contact met ze hebben over hoe nou zo'n artikel tot stand komt."

FD-redacteur Vincent Andriessen blijft achter zijn artikel staan. "Ik kan niet zoveel met deze kritiek. De feiten in het stuk kloppen. Ik heb niks verdraaid of zo. In de intro staat duidelijk dat het om bepaalde abonnementen gaat en verderop dat het bij T-Mobile alleen geldt voor hun 'Voordeel sim-only' abonnement. Als ze echt een probleem hebben, dan moeten ze rectificatie eisen. Nu zie ik alleen een giftig persbericht."