Tot voor kort was 23 eurocent per verzonden sms'je gangbaar voor Nederlandse prepaidklanten. Reden voor de Consumentenbond om enkele maanden geleden aan de bel te trekken. Nederlandse sms'jes zouden tot de duurste in Europa behoren. Hierin lijkt nu in rap tempo verandering te komen.

Vrijdag verlaagde KPN voor de prepaidklanten van zijn merk Hi het tarief naar negen cent per bericht. Een dag eerder zal al een nieuwe telco het licht: Qick. Deze dochteronderneming van Macintosh Retail (verder bekend van onder meer Belcompany, Kwantum en Halfords) hanteert een tarief van acht cent per bericht.

Qick maakt hiervoor gebruik van het netwerk van Telfort, net zoals bijvoorbeeld Albert Heijn doet voor AH Mobiel. Binnen anderhalf à twee jaar wil Qick 'een paar procent' van de prepaidmarkt in handen hebben, zo zegt Jorrit Biesheuvel van Qick tegenover WebWereld. "Met 30.000 klanten kan je al winstgevend zijn als white label-afnemer. Wij willen er heel wat meer hebben."

Qick zegt zich met name op de jongere te richten. Kaarten worden voorlopig alleen nog via de 260 winkels van Halfordsk en Belcompany verkocht. Later dit jaar volgen naar verwachting ook de andere Macintosh-winkels, zoals Kwantum.

Voorlopig als laatste in de rij van sms-stunters is het eerder genoemde Telfort. Dit telecombedrijf verlaagde dinsdag zijn tarieven naar acht cent per bericht, net zoals dochter Qick. Tijdelijk, in de zomer, is dat bij Telfort zelfs vier cent.