Omdat GPRS-communicatie is gebaseerd op het versturen van datapakketjes, is een berekening per gesprek, zoals bij traditionele en gsm-telefonie, vrijwel onmogelijk. Het grote voordeel van GPRS is de always-on functionaliteit. Toch zijn er aanbieders die prijzen berekenen in zogenaamde 'dataminuten'. Andere aanbieders rekenen een prijs per pakketje van 128 bytes, of per kilobyte. Het probleem daarbij is dat een gebruiker moeilijk kan zien hoeveel data een webpagina bevat voor hij het opvraagt. Veel aanbieders rekenen momenteel een vast bedrag per maand met een limiet aan de hoeveelheid data die gedownload mag worden. Aanbieders als Telecom Italia Mobile (TIM) en KPN mikken met hun gprs-diensten vooral op de zakelijke gebruiker, en combineren de technologie met het aanbieden van professionele diensten. GPRS is zogenaamde 2,5G telefonie. Het wordt door de meeste telecommaatschappijen gepresenteerd als een opstap naar 3G-telefonie. Met de gprs-techniek zijn datasnelheden van 115K bps mogelijk. Een ander voordeel van de technologie is volgens de aanbieders dat het huidige gsm-netwerk met relatief kleine aanpassingen geschikt wordt voor GPRS. Voor UMTS moeten totaal nieuwe netwerken worden gebouwd. Wat een massale acceptatie van GPRS echter meer in weg lijkt te staan dan onduidelijke prijsvoering is het gebrek aan toestellen die met GPRS kunnen werken, concluderen de aanbieders. Naar verwachting zal het nog tot eind dit jaar duren voordat die toestellen algemeen beschikbaar zijn.