Tele2 zit in de lift. De isp zag het in het eerste kwartaal van 2009 het dsl-klantenbestand groeien met 14.000 abonnees. Dat is ruim twee keer zo veel als de een na sterkste groeier, UPC, die 6.600 abonnees erbij kreeg. Twee KPN-merken, Internet van KPN en Telfort, wonnen elk 5.000 abonnees. Dat meldt onderzoeksbureau Telecompaper.

Beste provider

Tele2 groeide ook de voorgaande kwartalen flink, waardoor het bedrijf sinds eind 2008 de nummer vijf provider is in Nederland met 362.500 dsl-abonnees. Het moet Ziggo (1,385 miljoen abonnees), Internet van KPN (1,134 miljoen), UPC (689.100) en Het Net (684.000) laten voorgaan. Afgelopen mei werd Tele2 door de Consumentenbond uitgeroepen tot 'beste provider'.

De groei in het Hollandse breedbandland vlakte het afgelopen kwartaal af. De markt groeide 1 procent naar een totaal van 5,79 miljoen abonnees. "De kwartaalgroei op de Nederlandse breedbandmarkt komt tot stilstand", constateert Telecompaper-analist Kamiel Albrecht. Die verzadiging werd vorig jaar al voorspeld.

Toch verwacht hij dat de minimale groei nog wel doorzet, zodat ons land eind 2009 de 'mijlpaal' van 6 miljoen aansluitingen zal zijn gepasseerd.

Frank, het zwarte schaap

Tele2 laat in een reactie weten 'supertrots' te zijn op de groei. "Zeker in deze verzadigde en competitieve markt, dan moet je het toch vooral van overstappers hebben", aldus een woordvoerder.

De aanwas is dan ook voor een deel te danken aan 'Frank', het brutale, goedkope en zwarte schaap van Tele2. Het bedrijf startte deze brede reclamecampagne in november 2008.