Bij deze vorm van fraude vragen malafide bedrijven een 0900-nummer (betaalde informatie, sekslijnen, belspelletjes) aan. Vervolgens bellen ze dat nummer zelf op en strijken ze zo de winst uit de belminuten op. De telefoonrekening betalen ze echter niet. Achttien grote telecompartijen hebben na anderhalf jaar overleg een convenant getekend om de fraude met 0900-nummers tegen te gaan. Er zal onder meer een zwarte lijst van frauderende bedrijven komen en de bedrijven zullen elkaar informeren over misbruik. Ook zullen de telecombedrijven bij 'aantoonbaar misbruik' hun geld terug krijgen. Carla van Lomwel, woordvoerder van KPN, wil niet ingaan op de werkwijze van de malafide belbedrijven. "Ik houd het expres vaag om andere mensen niet op verkeerde ideeën te brengen. Het komt er op neer dat partijen die een eigen 0900-nummer openen, met behulp van een zogeheten call generator op kosten van anderen of tegen een niet-juist tarief bellen." Wat de omvang van de fraude is, wil Van Lomwel niet zeggen. "Daar doet niemand uitspraken over. Maar de fraude is wel zo groot dat het ons bij elkaar heeft gebracht." Het convenant is ondertekend door KPN Telecom, Dutchtone, Vodafone, O2, Ben, KPN Mobile, Enertel, SNT Connect, EduTel, Priority Telecom, MCI Worldcom, BT Ignite, Colt Telecom, UPC Nederland, Interoute, Versatel, Infotel en Essent Kabelcom. De komende twee maanden zullen de ondertekenaars hun netwerken en facturatiesystemen aanpassen om de afspraken te kunnen nakomen. Vanaf 9 februari zal het convenant van kracht zijn.