Bovendien mogen mobiele bellers hun telefoonnummer nu ook meenemen als ze nog tijdens hun contractperiode overstappen naar een andere aanbieder. De telecomwaakhond OPTA heeft daartoe de beleidsregels voor het meenemen van telefoonnummers naar een nieuwe aanbieder (nummerportabiliteit) aangepast. De OPTA eist dat telecomaanbieders stoppen met het opwerpen van belemmeringen voor klanten die hun nummer naar een ander belbedrijf willen meenemen. "De aanpassing van de beleidsregels maakt duidelijk dat deze belemmeringen niet zijn toegestaan en dat de afhandeling van het overzetten niet langer dan tien werkdagen mag duren." Tot nu toe bestond nog geen duidelijkheid over de vraag of mobiele bellers hun telefoonnummer tussentijds konden meenemen naar een andere aanbieder. "Klanten kregen vaak te horen: 'U hebt nog een contract, u kunt niet overstappen'", aldus Walter Sans, woordvoerder van de OPTA. "Mobiele bellers die tussentijds overstappen naar een andere aanbieder moeten natuurlijk nog wel gewoon blijven voldoen aan de betalingsverplichtingen die ze jegens hun oude aanbieder hebben", zegt Sans. De nieuwe regels zullen per 13 april van kracht worden.