Een lijst met 'websites die uw leven makkelijker maken'. Het klonk mij nogal 1997-Yahoo in de oren, maar het weekblad Elsevier pakte er vorige week flink mee uit. Eén van de sites die Elsevier aanprees, was die van Infofilter. "Stop de teleterreur! Bent u ooit gebeld door lastige telemarketingmannetjes of -vrouwtjes, meld u dan af via deze site", aldus het weekblad.

Het toeval wil dat ik me enkele jaren geleden via Infofilter heb 'afgemeld'. De opdringerige verkooptelefoontjes lijken sindsdien wat te zijn afgenomen, maar waterdicht is het systeem allerminst. Nog steeds komt het voor dat 'lastige telemarketingmannetjes of -vrouwtjes' mij opbellen, bij voorkeur als ik net goed ben gaan zitten voor Sex and the City.

De laatste aanbieding die ik per telefoon kreeg? Geloof het of niet, maar op 22 augustus werd ik gebeld door een dame die aanbood om mij dertien nummers van het weekblad Elsevier toe te sturen. En dat voor maar één euro per nummer. "Dat is een leuke korting van maar liefst 75 procent op de normale winkelprijs", las ze van haar scherm voor. Wist ik trouwens dat Elsevier was vernieuwd? "Het is korter en bondiger geworden."

Volgens Infofilter houden bijna alle telemarketeers zich aan de regels. Er zouden maar een paar rotte appels zijn die de boel voor de rest verpesten. Dat lijkt mij een iets te optimistische voorstelling van zaken: als ik op mijn eigen ervaringen en die van anderen mag afgaan, is er eerder sprake van een compleet beschimmelde fruitmand. 90 Procent van de telefonische verkopers geeft de overige 10 procent een slechte naam, zeg maar. De telemarketingbranche is gewoon niet in staat om zichzelf te reguleren.

Er is hoop. Het PvdA-kamerlid Martijn van Dam wil de telefoonterreur via een wet aan banden leggen. Dankzij die wet heeft Infofilter straks eindelijk een stok achter de deur om wat te ondernemen tegen die 'paar' telemarketeers die zich niet aan de regels houden. De vlag kan dus uit bij Infofilter, zou je denken. Verkeerd gedacht, al hoeft dat niet te verbazen: zoals iedereen weet die wel eens in discussie is gegaan met een telefonische verkoper, houden telemarketeers er vaak een geheel eigen logica op na.

Paul Nouwen, de voorzitter van Infofilter, ziet de plannen van Van Dam helemaal niet zitten. Hij dreigt Infofilter op te heffen als de Tweede Kamer instemt met de nieuwe regels. Bovendien wil hij het opgebouwde register van mensen die niet gebeld willen worden, niet overdragen. Kortom: als het voorstel van Van Dam er door komt, dan kan iedereen die zich ooit heeft 'afgemeld' bij Infofilter, nog meer telefoontjes verwachten. Want dan gaan de bedrijven die zich wel aan de regels hielden, weer gewoon bellen, als het aan Nouwen ligt.

Een beter bewijs voor het totale morele failliet van Infofilter is nauwelijks denkbaar. De opstelling van Nouwen is exemplarisch voor een branche die elke poging om de consument maar een beetje te beschermen, stelselmatig frustreert.

Het wetsvoorstel van Van Dam kan me dan ook niet snel genoeg worden aangenomen. Kan ik eindelijk weer ongestoord tv kijken. Al mag die verkoopmevrouw van Elsevier me best nog een keer bellen. Om haar excuses aan te bieden. Iemand anders van Elsevier mag trouwens ook: jullie hebben m'n nummer.