Sinds 1 mei is de mobiele telecomoperator Telfort opgegaan in het internationale samenwerkingsverband O2. Na Libertel is Telfort het tweede telecombedrijf in Nederland dat een naamsverandering ondergaat. Libertel ging begin dit jaar om. Maar het grootste deel van de Vodafone-bellers loopt nog steeds met de naam Libertel in de telefoon rond. Vodafone zegt niet in staat te zijn om zelf het logo aan te passen. Deze informatie staat namelijk op de simkaart weggeschreven en daar kan de operator niet zomaar bij. Wel kunnen klanten van Vodafone die in het bezit zijn van een Nokia-telefoon, zelf actie ondernemen om het logo te wijzigingen. Dat kunnen ze doen door een sms naar het telecombedrijf te sturen. Telfort/ O2 past ook de 'sms-truc' toe maar onderneemt zelf actie naar de klant toe. "De komende drie weken sturen we alle actieve klanten een speciaal sms-bericht waarmee de naam in het toestel gewijzigd kan worden", zegt Ina van der Meulen van O2. In dat bericht is informatie verwerkt die de gegevens op de simkaart wijzigt. Als de instructies in het bericht uitgevoerd worden, verschijnt de nieuwe naam in het scherm. O2 heeft de procedure van tevoren uitgebreid getest. Daarbij is aan het licht gekomen dat een aantal toestellen de truc niet slikt. Op diverse Samsung-telefoons kan de naam niet gewijzigd worden. Ook enkele toestellen van Sony en Panasonic van vóór 1999 vertonen hetzelfde euvel.