Spiceworks draait als lokale applicatie of als service en werkt via een webinterface, waarbij u vrij de te gebruiken netwerkpoort kiest. De belangrijkste taak en een van de eerste dingen die Spiceworks doet, is uw netwerk scannen om een inventaris te maken van gebruikte hardware en software. Het kan scannen op alle Windows-, Linux- en MacOS-clients waar u een beheerlogin voor hebt. Op basis van de inventaris genereert Spiceworks gedetailleerde en uitgebreide rapporten. Spiceworks doet nog meer: er is network monitor en een netwerk troubleshooter.

Verder kunt u Spiceworks ook gebruiken als basis voor uw IT-helpdesk. Medewerkers kunnen dan IT-gerelateerde vragen eerst daar opzoeken alvorens een beheerder lastig te vallen. Het kost verbazend weinig moeite om dit aan de praat te krijgen. Binnen vijf minuten staat Spiceworks in de steigers. Er worden geen agents of scripts gebruikt en een handleiding heeft u ook al niet nodig.

Activa

Het scannen van uw netwerk om een hardware- en software-inventaris op te bouwen kan volautomatisch gebeuren, maar u kunt ook IP-bereiken opgeven en systemen uitsluiten van de scan. Alle ontdekte activa kunt u in voorgedefinieerde categorieën indelen en als u iets tegenkomt dat niet past, kunt u zelf een nieuwe categorie bijmaken. Helaas toont de webinterface geen enkele progressiebalk of aanduiding van hoe ver hij zit of waar hij mee bezig is. Na de initiële melding dat de scan begonnen is, verschijnt er niets meer in beeld totdat hij klaar is.

Dahsboard van Spiceworks. Dashboard

Nadat de scan klaar is, kunt u bovenaan zeven tabs vinden met vooraan wat voortaan uw standaard startscherm zal zijn: het dashboard. Dat geeft een statusoverzicht aangevuld met waarschuwingen, niet toegewezen tickets (van de helpdesk), nieuws en Microsoft beveiligingsbulletins.

De inventaris blijkt goed te werken en geeft een overzicht van alles wat maar aangetroffen werd in categorieën ingedeeld. Bij de software-inventaris houdt Spiceworks ook rekening met malwaresignaturen en geïnstalleerde service packs en hotfixes, en waarschuwt u als die niet up-to-date zijn.

Spiceworks Inventory. Tickets

De helpdesk werkt normaal via de webinterface, maar tickets kunnen desgewenst ook via e-mail of telefonisch afgehandeld worden. Ook hier kunnen tickets in categorieën ingedeeld worden, maar helaas is er nog geen mogelijkheid voorzien om informatie in antwoorden op tickets op te nemen in een kennisbank.

Voor de rapportage zijn er heel wat interessante rapporten voorbereid: computers met en zonder antivirus, configuratiesamenvattingen, schijfgebruik, activa geformatteerd volgens vereisten van financiële instellingen, installaties van Google Desktop en WeatherBug, inventarissamenvattingen, IP-telefoons, lage schijfruimte, samenvatting van netwerkadapters, printers en fotokopiemachines, en draaiende services. U kunt uiteraard nieuwe rapporten aanmaken en laten uitvoeren.

Conclusie

Spiceworks is een goed hardware- en software-inventarisatieprogramma met behoorlijke helpdeskfunctionaliteit. Er ontbreken wel links en rechts wat handigheidjes, maar voor een gratis product zijn we erg onder de indruk.

Productinfo

Product: Spiceworks 2.0

Leverancier: SpiceWorks, www.spiceworks.com

Adviesprijs: gratis!

Systeemvereisten: Windows XP of hoger

Bron: Techworld