Het idee achter Aurora is dat een klein bedrijf met 5 tot 25 pc’s dezelfde high-end oplossingen moet kunnen toepassen als grote bedrijven, maar dan zonder alle complexiteit en kosten die over het algemeen geassocieerd worden met zulke IT infrastructuren.

Small Business Server was even makkelijk te installeren als Windows Server 2008 R2. Ik kon het installeren in een virtuele machine, maar daarbij moest ik wel een harde schijf hebben van 160GB. De installer deelde mijn schijf automatisch in in volumes, en maakte vervolgens drive letters aan voor gebruikers, client computer backups, bedrijf, en schaduwkopieën.

Het SBS Dashboard

Toen Aurora eenmaal geïnstalleerd was, bleken direct alle bekende tools van een Windows Server beschikbaar, en dat vond ik prettig. Ik kon bijvoorbeeld gelijk naar Active Directory Users and Computers om mijn gebruikers aan te maken en die accounts aan te passen. Maar zo werkt men natuurlijk niet in een klein bedrijf. Ik moest de tools voor grote jongens vermijden, en in plaats daarvan ging ik naar het SBS Dashboard.

Persoonlijk houd ik erg van eye candy. Ik ben heel gelukkig met de ribbon interface van Office. Ik juich het toe dat SharePoint dat ook heeft opgepikt. En alhoewel het Aurora Dashboard niet echt ribbon is, zit het er dicht genoeg tegenaan dat ik de duimen omhoog kan steken voor gebruiksgemak. Hetzelfde concept zou ik ook graag zien bij de rest van de beheertools van Microsoft. Die zien er over het algemeen namelijk nogal gedateerd uit met die MMC console look. Het Dashboard is trouwens helemaal uitstekend. Het is aan te passen met een SDK, maar in beginsel heb je de volgende tabs:

  • - Home: simpele shortcuts om te beginnen met de gewone taken, zoals het toevoegen van gebruikers.
  • - Users: hier kun je tot 25 gebruikers toevoegen. Je kunt aangeven tot welke folders gebruikers toegang hebben, en in welke mate.
  • - Computers and Backup: overzichtsinfo over systemen die aan je server hangen met de Connector software. Je kunt zien of er waarschuwingen zijn of meldingen die met jouw systeem te maken hebben, en wat je moet doen om alles weer op orde te krijgen. Je kunt er hier ook voor zorgen dat de backups voor die systemen geregeld worden.
  • - Server Folders and Hard Drives: hier kun je de harde schijven en gedeelde folders van je server beheren. Als je twee harde schijven in je systeem hebt zitten, kun je Enable Folder Duplication selecteren, waarmee je twee kopieën van je data kunt opslaan, een op elke harde schijf.
  • - Add-ins: Je add-ins van Microsoft en van derden. Hier zie ik nog niets staan, dus wat deze tab betreft valt er nog weinig te vertellen.

Op het Dashboard krijg je ook direct meldingen, server settings en help te zien.

Werken met gebruikersaccounts

Het werd snel duidelijk dat ik niet alleen de server side moest testen. Ik moest ook bekijken wat er aan de clientside gebeurde. Dus installeerde ik Windows 7 Ultimate en ik maakte een nieuw gebruikersaccount aan (heel creatief noemde ik dat UserOne), en daarna volgde ik de aanwijzingen op voor de client setup. Na de installatie opende ik mijn IE browser op de client en typte http://servername/connect in. Daarna kon ik de Connector software installeren. Hier voelde ik me niet helemaal bij op mijn gemak, omdat ik gebruikers graag met de hand toevoeg aan een domein, en nu deed deze software het voor me. Toen de connectie eenmaal gemaakt was en het systeem opnieuw was opgestart, kon ik inloggen. Launchpad is nu ook beschikbaar voor je gebruikers.

Het simpele Launchpad stond me aan. Het is een snelle manier om gedeelde folders te bereiken, backups in werking te zetten, of Remote Web Access features te benaderen. Remote Web Access (dat niet default aan stond; ik moest terug naar de server, naar het Dashboard en het aanzetten in de Server Settings) maakt het voor je gebruikers mogelijk om je server van een afstand te benaderen via een browser. Je moet misschien je router wat tweaken om ervoor te zorgen dat de nodige poorten open staan, maar de wizard leidt je keurig door dit proces, zelfs als je een newbie bent. Als je er geen zin in hebt om je helemaal door de Remote Web Access settings te werken, zoals de router, domeinnaam en website configuratiesettings, dan kun je Remote Web Access aanzetten en het proberen te benaderen met een lokale client in plaats van met een remote client.

Wat ik echt goed vond van de Remote Web Access is dat je het op kunt zetten zodat een gebruiker bij zijn gedeelde folders en documenten kan. En als je het configureert op het account van de gebruiker, dan kunnen ze heel snel bij een remote desktop sessie. Voor beheerders kun je zelfs het Aurora Dashboard van afstand beschikbaar maken.

Verder heb ik wat zitten spelen met de backup features en die vond ik al net zo makkelijk in het gebruik, voor zowel de server als de client systemen. Je kunt een client retention policy configureren voor dagelijks, wekelijks en maandelijkse backups. Om de backup van de server te configureren, heb je een backup doelschijf nodig. Er moet minstens één externe harde schijf zijn aangesloten.

Ook de monitorfuncties waren makkelijk in het gebruik. De Alert Viewer dialoog laat je alle systemen zien in je omgeving, inclusief je server. En hij laat je zien wat je moet doen om een bepaalde melding op te lossen.

Tot zover

Officieel kan ik Aurora nog geen omhooggeheven duim geven, omdat het nog niet officieel is uitgebracht en er nog een paar details verder moeten worden uitgewerkt. De prijs is bijvoorbeeld een belangrijk aspect waar we nog niets van weten. En het staat ook nog te bezien hoe de gehoste versies in het plaatje zullen passen, hoewel het duidelijk is dat de Connector tool ervoor zal zorgen dat dit prima werkt, als mijn ervaring met Hosted BPOS via een soortgelijke single sign-on dialoog tenminste een goede indicatie is.

Maar ik denk dat het oordeel uiteindelijk positief zal uitvallen. Zelfs in deze vroege versie gingen de installatie en configuratie van alle belangrijke aspecten heel gemakkelijk, en de interface is al behoorlijk gepolijst. Ik vond de Connector en de Launchpad prettig werken, zeker de mogelijkheid om snel van een afstand met een computer te verbinden met Remote Web Access.

Het lijkt logisch om van de lastigere aspecten van SBS, zoals Exchange en SharePoint, hosted oplossingen te maken en die voor meerdere kantoren beschikbaar te maken. Nu heb ik alleen de oplossingen bekeken voor één vestiging, en ik kijk er naar vooruit om het hele plaatje te bekijken.

Bron: Techworld