Facebook presenteerde prima resultaten over het afgelopen kwartaal en in eerste instantie reageerden de investeerders zeer enthousiast. Het aandeel Facebook schoot op de Amerikaanse beurs met 15 procent omhoog, totdat tijdens de analistenbespreking naar voren kwam dat tieners het platform massaal verlaten of links laten liggen. De aandelenkoers klapte ineen.

Steeds meer omzet uit mobiel

In eerste instantie leek het allemaal hosanna bij Facebook. Het aantal adverteerders in Europa is nu bijna net zo groot als in de Verenigde Staten. De omzet uit advertenties groeide met 66 procent naar 1,8 miljard en de helft daarvan komt uit mobiel adverteren. Het mobiel gebruik van Facebook zorgt er wel voor dat het rechtstreekse gebruik via het web voor het eerst in de geschiedenis van Facebook daalt.

De totale omzet in het derde kwartaal kwam op 2,016 miljard dollar, 60 procent meer dan vorig jaar. Het netto inkomen kwam op 425 miljoen dollar.

Ondernemers: wel Pages, geen ads

Niettemin denkt Facebook dat die advertentieomzet nog veel hoger kan. Er zijn nu 20 miljoen zakelijke Pages van kleine en middelgrote ondernemers, en ongeveer een miljoen adverteerders. De moeilijkheid is, denkt Facebook, is om dergelijke bedrijven ervan te overtuigen dat zij daadwerkelijk producten kunnen verkopen via sociale media.

Facebook heeft inmiddels een biljard posts geindexeerd voor gebruik in de zoekmachine, zei oprichter Mark Zuckerberg tijdens de vragenronde met analisten. Daar zal een grote focus op komen in de komende jaren. Op dit moment wordt er nog geexperimenteerd met post search.