De navigatieapparaten konden hun eigen positite niet bepalen en dus geen route-instructies geven. De fabrikant meldt nu dat de GPS-ontvangstproblemen zijn veroorzaakt door een bug in de GPS-ontvanger die wordt geleverd door een derde partij. Die fout wordt nu aangepakt met een fix, die gebruikers moeten downloaden en installeren.

Update-applicatie

TomTom kondigt de software-update aan op zijn website. Deze fix valt te installeren via de MyTomTom-software. TomTom geeft hierbij ook instructies om de getroffen navigatiesystemen te resetten. Daarmee zouden de ontvangstproblemen definitief voorbij moeten zijn.

Sinds 31 maart zijn er wereldwijd klachten opgedoken van TomTom-gebruikers over ontvangstproblemen. Binnen enkele dagen bevestigde TomTom deze problemen, die zouden voortkomen uit het schrikkeljaar 2012. Het bedrijf bood excuses aan. Nu volgt dus de software-fix.

Naijlen?

Op het discussieforum van de Nederlandse navigatiefabrikant is te lezen dat enkele TomTom-gebruikers toch nog problemen hebben na het installeren van de update. Zij melden dat het apparaat na updaten en resetten aanvankelijk weer goed werkt, maar dat de GPS-ontvangst opnieuw weg is als het toestel is uitgeschakeld. Telkens weer resetten zou dan helpen.

TomTom-medewerkers reageren in het forum dat het na de update wat langer kan duren voor de GPS-co├Ârdinaten zijn verkregen. Dit zou wel 10 minuten in beslag kunnen nemen, terwijl het supportbericht spreekt van 5 minuten. Het bedrijf adviseert gebruikers ook om buitenshuis te zijn om de GPS-ontvangst te verbeteren.