Volgens persbureau Dow Jones wil TomTom de krimp opvangen door in de komende kwartalen de kosten te verlagen. In het tweede kwartaal boekt TomTom een nettoverlies van bijna een half miljard euro, zo blijkt uit de cijfers (pdf). Vorig jaar boekte het bedrijf in dezelfde periode nog een winst van 33,7 miljoen.

Goddijn niet tevreden

Eind juni gaf de fabrikant van persoonlijke navigatie-apparatuur (personal navigation devices, PND) al een winstwaarschuwing af, omdat de ontwikkelingen op de markt van consumentenelektronica zwak was. Die trend zette door. Vooral in Noord-Amerika doet TomTom het slechter. Het bedrijf verwacht daar 30 procent minder navigatie-apparatuur te verkopen dan eerder werd geraamd. De omzet in het tweede kwartaal van 2011 daalde met 13 procent naar 314 miljoen euro.

De financiële tak van ANP (AFN) bericht dat ceo Harold Goddijn niet tevreden is met de cijfers. Hij noemt de ontwikkelingen in de PND-markt "teleurstellend". Wel is hij te spreken over de ontwikkelingen in de Bussiness Solutions en Automotive markt. Vooral in de Automotive markt ziet Goddijn kansen voor TomTom, zo vertelde hij laatst in een interview met Webwereld.