TomTom behaalde over het afgelopen kwartaal een omzet van 244 miljoen euro, 11 procent minder dan vorig jaar. De winst was 11 miljoen euro. Ondanks een daling van 49 procent was dat wel meer dan verwacht. Het bedrijf heeft in ieder geval zijn kaspositie verbeterd. Vorig jaar stond daar nog een schuld op van 153 miljoen euro, nu is de schatkist gevuld met 52 miljoen euro.

Topman Harold Goddijn zegt steeds sterker te worden in de automarkt met vooral kaarten- en verkeersinformatiediensten, hoewel hij daarbij aantekent dat de slechte autoverkopen een dempend effect hebben. Daimler neemt steeds meer realtime verkeersinformatie af van TomTom.

Horloge met gps in 21 landen

Het bedrijf heeft in het afgelopen kwartaal in 21 landen een horloge gepresenteerd dat onder meer gps-informatie aan de eigenaar geeft. Goddijn vermeldt niet hoe dat nieuwe product aanslaat in de markt. De markt voor navigatiehardware is in ieder geval bar en boos. De verkopen van die apparaten, waarmee TomTom ooit begon en groot mee is geworden, daalden in Europa met 15 procent en in Amerika zelfs met 28 procent. TomTom zegt niet te willen meedoen in de prijzenslag in de verenigde Staten.

In de automarkt is naast Daimler nu ook Ford afnemer van diensten van TomTom. Daaraan gaan de Nederlanders applicaties leveren op basis van iOS en Android die verbinding maken met Fords inbouw entertainmentsysteem. Dat soort diensten levert het ook al aan Renault. De zwakke autoverkopen zorgen niettemin voor een daling van de omzet uit die markt van 11 procent.