Canonical heeft open source-analistenfirma RedMonk ingeschakeld om een enquête uit te voeren onder bedrijven die Ubuntu al in hun omgeving gebruiken. Daar zijn nog veel respondenten uitgekomen: zevenduizend in totaal, vooral uit Europa en Noord Amerika.

De grote meerderheid daarvan geeft aan dat het Ubuntu gebruikt voor bedrijfskritische toepassingen, en dat naar volle tevredenheid. Zo wordt het OS gebruikt als server voor databases, als webserver, als mailserver en als fileserver. Hoewel vooral kleine bedrijven enthousiast lijken (vooral als ze vijftig of minder servers in huis hebben), kunnen ook middelgrote en grote ondernemingen worden geschaard in het rijtje 'mission-critical-Ubuntu-fans', wat volgens de onderzoekers duidt op een brede inzetbaarheid van de op Debian gebaseerde Linuxvariant. Dat ondanks dat Canonical nog geen uitgebreide certificerings- of trainingsprogramma's levert.

Dat Ubuntu vooral een desktop-naam heeft, vindt directeur Wouter Hanegraaff van het op open source gerichte implementatiebedrijf Open Office (niet te verwarren met kantoorpakket OpenOffice.org) niet vreemd. Open Office implementeert Ubuntu bij vooral kleinere bedrijven. "Ubuntu heeft als een van de weinigen de juiste focus op de desktop. Dat is het eerste dat gebruikers voor hun neus krijgen", zegt Hanegraaff. "Dat is goed voor de bekendheid."

Maar ondertussen is bijvoorbeeld Red Hat nog steeds een stuk verder, en wordt Ubuntu als enterpriseproduct (Ubuntu Server in combinatie met de Long Term Support (LTS) versies) helemaal niet als eerste genoemd. "Ik denk dat dat ook komt omdat Red Hat veel langer op die weg bezig is. Het scheelt misschien ook dat Red Hat met derde partijen meer met certificering heeft gedaan op zowel software als hardware", zegt Hanegraaff. "Je ziet bijvoorbeeld dat bepaalde drivers wel beschikbaar zijn voor SUSE of Red Hat, maar nog niet voor Ubuntu."

Hier en daar valt er volgens Hanegraaff zeker wat te verbeteren. "Er zijn wel een aantal dingen waar wij bij Ubuntu tegenaan lopen. Het beheer van gebruikers in kleinere organisaties is met name best lastig, omdat daar de infrastructuur een beetje ontbreekt", aldus Hanegraaff.

"Wij hebben veel te maken met situaties waarbij je een enkele server hebt met twee tot zeventig desktops. Mensen moeten op die fileserver allemaal bij hun bestanden, beheer van groepen en beheer van e-mail. Binnen Ubuntu is daar niet echt een standaardmethode voor." Het onderliggende gereedschap is volgens Hanegraaff weliswaar beschikbaar, "maar om dat met een druk op de knop in elkaar te zetten, dat ontbreekt nog een beetje."

Maar, zo relativeert Hanegraaff ook, hij heeft niet de ervaring dat het met andere distributies veel beter is. In de praktijk gebruikt Open Office het ouderwetse NIS, of OpenLDAP. "Maar het opzetten daarvan, daar moet je nog echt over nadenken. Ik denk bijvoorbeeld dat standaardschema's onderdeel horen uit te maken van een serverdistributie, en voor Ubuntu zou dat ook handig zijn", zegt Hangraaff. "Idealiter zou je willen zien dat je bijvoorbeeld Kerberos kunt opzetten zonder dat je opnieuw het wiel moet uitvinden." Bron: Techworld